Atkinsova dieta: nepřítel nadváhy. - bedivine.cz
Celebrity

Atkinsova dieta: nepřítel nadváhy

Mělo by být obézním pacientům doporučeno dodržovat Atkinsovu dietu? Text vědeckého článku o oboru „Zdravotnické vědy»

Podobná témata vědeckých prací ve zdravotních vědách, autor vědecké práce – Můžeme našim obézním pacientům poradit, aby dodržovali Atkinsovu dietu?, Harper A., ​​​​Astrup A.

Odvykání kouření a přibírání na váze
Kyselina močová a dieta jako součást epidemie kardiovaskulárních chorob
Preventivní práce lékařů primární péče

Zajímavé:  Kolikrát denně byste měli pumpovat břišní svaly, abyste zhubli.

Taktika a požadovaný objem lékařských opatření pro primární prevenci kardiovaskulárních chorob (přehled literatury)

Evropské směrnice pro (§) prevenci kardiovaskulárních™ onemocnění v klinické praxi
i Nemůžete najít, co potřebujete? Vyzkoušejte službu výběru literatury.
i Už vás nebaví bannery? Reklamu můžete vždy vypnout.

Výzkumný dokument na téma: „Mělo by se obézním pacientům doporučit, aby drželi Atkinsovu dietu?“

Novinky světové medicíny

obsah kyseliny močové bez inhibice urikázy. U lidí může zatížení puriny zvýšit koncentraci kyseliny močové o 1-2 mg/dl během 24 hodin. Když je tedy enzym urikáza nedostatek, strava přímo ovlivňuje hladinu kyseliny močové. Změna stravovacích zvyklostí ve většině zemí vedla k celosvětové epidemii hyperurikémie a dny, spojené s rostoucí mírou obezity, hypertenze a kardiovaskulárních onemocnění.

V dnešní době již dna není nemocí bohatých. Nejpravděpodobnější je, že epidemie dny odráží zvýšenou dostupnost tučných masných výrobků a celosvětově sníženou spotřebu mléčných výrobků spojenou s „westernizací“ stravy. Mnozí mají tendenci vnímat dnu jako součást současné celosvětové epidemie obezity, hypertenze a cukrovky. Strava bohatá na ovoce, zeleninu a nízkotučné mléčné výrobky může snížit výskyt dny.

Odvykání kouření a přibírání na váze

Odvykání kouření a přibírání na váze. C Filozof, M. C. Fernandez Pinilla a A. Fernandez-Cruz. Přehledy obezity, 2004, 5, 95-103. Angličtina

Kouření je jednou z hlavních příčin předčasné úmrtnosti a zvýšené nemocnosti v populaci. Kvůli potenciálnímu přírůstku hmotnosti se většina kuřáků nesnaží přestat kouřit. Odvykání kouření může být skutečně doprovázeno zvýšením tělesné hmotnosti, zejména při „silném“ kouření u mladých lidí a lidí s nízkým socioekonomickým postavením. K nárůstu hmotnosti dochází především v důsledku nárůstu podkožní tukové tkáně.

Jsou diskutovány mechanismy ovlivňující nárůst tělesné hmotnosti a účinky nikotinu na neuropeptidy. Velký význam je přikládán genetickým faktorům při změně hmotnosti po ukončení kouření. Molekulární mechanismy, které jsou základem přibývání na váze po ukončení kouření, však nejsou dostatečně pochopeny.

Zajímavé:  Jak rychle můžete zhubnout na kalorický deficit.

Ve srovnání s nekuřáky je u kuřáků vyšší pravděpodobnost inzulinové rezistence a hyperinzulinémie. Když přestanete kouřit, citlivost na inzulín se zvýší, a to i přes nárůst hmotnosti. Pro usnadnění odvykání kouření se zvažují různé alternativní možnosti náhrady nikotinu. Je třeba poznamenat, že ve skupině žen, které se bály přestat kouřit kvůli možnému nárůstu hmotnosti, jim současné užívání nízkokalorické diety a nahrazení kouření žvýkačkami s nikotinem umožnilo přestat kouřit a zabránit nárůstu hmotnosti. Diskutuje se o možnosti použití antidepresiv v kombinaci s nikotinovou náplastí pro usnadnění odvykání kouření a udržení stabilní tělesné hmotnosti.

Mělo by být obézním pacientům doporučeno dodržovat Atkinsovu dietu?

Můžeme našim obézním pacientům poradit, aby drželi Atkinsovu dietu? A. Harper a A. Astrup. Obesity reviews, 2004, 5, 93-94. Angličtina

Podle informací zveřejněných na webu Atkins (http://www.atkins.com) není dieta popsaná v New Diet Revolution Dr. filozofie.“ “, kterou následuje asi 20 milionů lidí po celém světě. Základním principem Atkinsovy diety je omezení sacharidů na 30 g denně a volná konzumace tuků a bílkovin. Předpokládá se, že taková strava je dobře snášena, není doprovázena rozvojem pocitů hladu, podporuje intenzivní hubnutí a snižuje riziko vzniku doprovodných onemocnění. Existují však vědecké důkazy pro tato fakta, které by poskytly důvody pro doporučení takové diety pacientům?

Pozornost věnovaná sacharidům se v posledních letech zvýšila v důsledku rostoucí prevalence obezity v USA a Evropě (asi 30 % dospělých), a to navzdory poklesu denního příjmu tuků. Atkinsova dieta je pro mnoho obézních pacientů atraktivní, protože při omezení příjmu sacharidů, především salátů a nízkoškrobové zeleniny, paradoxně pomáhá neomezený příjem bílkovin a tuků.

podporuje hubnutí. Mezi lékaři však panuje obava z možného nepříznivého vlivu takové diety na lipidové spektrum krve.

Zajímavé:  Teplá košile - módní nebo ne? Výběr skutečně relevantních stylů.

Dvě studie provedené v roce 2003 ukázaly, že úbytek hmotnosti na nízkosacharidové dietě ve srovnání s běžnou nízkotučnou a nízkokalorickou dietou byl větší během prvních měsíců sledování. Při jednoročním sledování však nebyly zjištěny žádné statisticky významné rozdíly v hubnutí mezi nízkosacharidovou a nízkotučnou dietou. U nízkosacharidové diety byl ve srovnání s nízkotučnou o něco výraznější pozitivní trend u rizikových faktorů kardiovaskulárních onemocnění. Jsou diskutovány možné patogenetické mechanismy, které jsou základem těchto změn. Navzdory popularitě a zjevnému úspěchu Atkinsovy diety nebyla bezpečnost a dlouhodobá účinnost této diety studována. Chybí informace nejen o vlivu takových diet na rizikové faktory kardiovaskulárních onemocnění, ale také na funkci ledvin, zdraví kostí a riziko rakoviny. Autoři se domnívají, že v současnosti není vhodné doporučovat pacientům dodržování Atkinsovy diety.

Atkinsova dieta: Co říká výzkum

Hubnoucí lidé jsou neuvěřitelně důvěřiví. Při hledání rychlého a efektivního způsobu, jak zvýšit váhu, se často obracejí na pochybné výživové systémy, volí rigidní mono-diety a dny hladovějící napůl. A jen málokdo dává přednost dietám sestaveným odborníky.

Jednou z takových diet je Atkinsova dieta, kterou vyvinul americký kardiolog. Robert Atkins. pro sebe, ale shromáždili armádu fanoušků. Je zařazena do žebříčku 10 nejoblíbenějších diet na světě., Ale je opravdu ta nejlepší z nejlepších?

Herpes: co potřebujete vědět o různých virech a jak se vypořádat s relapsy

Jak se správně vypořádat s relapsy a exacerbacemi viru herpes: podrobně mluvíme o rozmanitosti a zákeřnosti tohoto viru

Atkinsova dieta: historie vzhledu

Celý název diety, která se dnes stále nazývá „Hollywood“ kvůli jejímu dodržování celebritami, je Atkinsův energetický systém.

Jde o nízkosacharidový stravovací plán, který vytvořil doktor Robert Atkins v 1960. letech po prostudování studie tzv. Podobnosti nedostatku sacharidů a půstu, publikoval v Journal of the American Medical Association.

Zajímavé:  Báze pod make-up pro mastnou pleť: recenze 10 nejlepších základů.

Robert Atkins se inspiroval metodou popsanou ve vědecké zprávě a na jejím základě vytvořil výživový plán, který mu měl pomoci zhubnout. A povedlo se! Později vydal sérii knih věnovaných stravě, kterou vytvořil, a získal celosvětovou slávu. A zároveň – chvála i vážná kritika!

Hubnutí v detailu: co říká autor?

Hubnutí v detailu: co říká autor?

Podle Dr. Atkinse je obezita a s ní spojené zdravotní problémy, jako je cukrovka XNUMX. typu a srdeční onemocnění, přirozeným výsledkem typické „americké diety“, diety s vysokým obsahem sacharidů a nízkým obsahem tuků.

Atkins ujišťuje, že hubnoucí člověk se nemusí vyhýbat tučným kouskům masa ani odřezávat přebytečný tuk. Stačí začít kontrolovat sacharidy, snažit se snížit jejich spotřebu na minimum. Právě sacharidy podle tvůrce diety vedou k nerovnováze krevního cukru, přibírání na váze a kardiovaskulárním onemocněním. Dietní dieta proto výrazně omezuje jejich použití a vyzývá k opuštění cukru (v jakékoli formě), výrobků z bílé mouky a dalších rafinovaných sacharidů.

A autor diety trvá na tom, že jeho duchovním dítětem není dieta s vysokým obsahem bílkovin, jak jsou přesvědčeni někteří její příznivci i odpůrci. Kuriózní je, že dnes se stále vyvíjí, stává se flexibilnějším a dokonce existují možnosti pro vegany a vegetariány.

Ještě jednou o sacharidech: pravidelné a „čisté“

Jednou z nepopiratelných výhod Atkinsovy diety je, že nevyžaduje počítání kalorií nebo dokonce kontrolu porcí. Zároveň je ale nutné, aby si hubnoucí člověk pečlivě hlídal příjem sacharidů.

Atkins použil systém, který nazval „netto sacharidy“. Znamená to, že množství „čistých sacharidů“ v potravině je celkový obsah sacharidů mínus vláknina. Pokud například půl šálku syrové brokolice obsahuje 2,3 g celkových sacharidů a 1,3 g vlákniny, pak množství „čistých sacharidů“ je 1 g. Stojí za zmínku, že odborníci U.S. Jídlo a Droga Administrativa něco jako „čisté sacharidy“ není uznáváno.

Zajímavé:  Jak zhubnout za 4 dny cvičením.

A jaký je princip hubnutí? Sacharidy jsou považovány za univerzální zdroj energie. Když přestanou vstupovat do těla, nezbývá mu, než využít rezervní zdroje. Jsou to jen tukové zásoby. Tělo spaluje tuky a člověk se zbavuje přebytečných kil. Fyzická cvičení jsou podle tvůrce diety žádoucí, ale nejsou nutná!

Sluší se podotknout, že Atkinsova dieta nemá nic společného s tučným fast foodem, uzeným lososem se smetanovým sýrem, hranolky a dalšími „nezdravými“, jak přesvědčují někteří její zastánci. Zaměřuje se však na zdravé potraviny: libové bílkoviny, zdravé tuky a zeleninu s vysokým obsahem vlákniny.

Lekce matematiky: Co znamenají čísla na Atkinsově dietě?

Lekce matematiky: Co znamenají čísla na Atkinsově dietě?

Dnes existují tři druhy diet: Atkinsova dieta 20, Atkinsova dieta 40 и Atkinsova dieta 100. První dvě možnosti budou zahrnovat 4 fáze a jsou zaměřeny na hubnutí a poslední je považována za systém výživy, který lze dodržovat po celý život.

Čísla vedle jména vývojáře říkají, kolik „čistých sacharidů“ je povoleno v každé dietě. V souladu s tím je to 20, 40 a ne více než 100 g denně.

Čtyři fáze Atkinsovy diety 20

Toto je klasická verze diety. Objevila se jako první a zbytek jsou jen její rozšířené variace.

Fáze 1: Indukce

Jedná se o nejpřísnější fázi diety, která má za úkol nastartovat tělo do „spalovacího režimu“ všeho nadbytečného. Ta vyzývá k vyloučení téměř všech sacharidů ze stravy, s výjimkou 12-15 g „čistého“, které by mělo být přijato ze zeleniny. Povolená zelenina je chřest, brokolice, celer, okurka, zelené fazolky, paprika.

Bílkoviny byste také měli přijímat při každém jídle. Zdroje zahrnují ryby, mořské plody, maso, vejce a sýr. Nemusíte se omezovat v příjmu olejů a tuků, zatímco většinu ovoce, sladké pečivo, těstoviny, obiloviny a ořechy si na talíř dát nemůžete. Dodržujte pitný režim – vypijte asi 8 sklenic vody denně.

Zajímavé:  8 způsobů, jak aktualizovat svůj letní šatník.

Tato fáze trvá 14 dní.

Pro srovnání, většina dietetických pokynů od předních světových organizací doporučuje získat 45-60 % kalorií z celkového denního příjmu ze sacharidů.

Fáze 2: Hlavní

Během této fáze pokračujete v konzumaci 12 až 15 gramů „čistých sacharidů“ denně ze zeleniny a nadále se vyhýbáte potravinám s přidaným cukrem. Je však povoleno pomalé zavádění některých sacharidů bohatých na živiny do jídelníčku. Můžete jíst více zeleniny a ovoce, ořechů a semínek.

V této fázi musíte setrvat, dokud nezhubnete asi 4,5 kilogramu ze své původní váhy.

Fáze 3: Přechodná

V tomto okamžiku pokračujete v rozšiřování nabídky přidáním sacharidů a dalších. Vaše strava by měla obsahovat více ovoce, škrobové zeleniny a celozrnných výrobků. Množství „čistých sacharidů“ se zvyšuje o dalších 10 gramů. Pokud však přidání sacharidů zastaví hubnutí, měli byste se vrátit k omezením.

V této fázi setrváte, dokud nezhubnete na požadovaná čísla.

Fáze 4: Údržba

V konečné fázi diety se držíte jídelníčku, který vám umožní udržet si váhu. Pokud se ručička váhy začne plazit nahoru, jste zpět na cestě snižování sacharidů. Udržet si zdravou váhu je taky práce!

Ukázka jídelníčku Atkinsovy diety pro daný den

  • Snídaně: dvě míchaná vejce s dušenou cibulí, kousek sýra Cheddar. Z nápojů je povolen čaj, káva, čistá voda, dietní kola nebo bylinný nálev.
  • oběd: masový salát s avokádovou omáčkou nebo pečené kuře. Jakékoli povolené pití.
  • večeře: pečený steak z lososa s chřestem, rukolovým salátem, cherry rajčaty a okurkami. Napít se.
  • Občerstvení: povoleny ve výši dvou za den. Můžete jíst od speciálních potravin, jako jsou cereální tyčinky Atkins a müsli, až po jednoduché možnosti, jako je sýr nebo plátek celeru.
Zajímavé:  Jak si profesionálové lakují nehty: 4 základní pravidla.

Výsledky Atkinsovy diety

Výsledky Atkinsovy diety

Podle tvůrce diety můžete během první fáze zhubnout asi 6,8 kg. Jak se přesunete do dalších dvou fází, budete pokračovat v hubnutí, dokud nezačnete konzumovat přebytečné sacharidy. V takovém případě budete muset snížit jejich počet na předchozí minimum.

Odpůrci diety jí vyčítají silný nedostatek sacharidů a trvají na tom, že člověk nehubne ani tak kvůli jejich redukci, ale kvůli celkovému snížení kalorického obsahu diety. Studie ukazují, že z dlouhodobého hlediska nejsou nízkosacharidové diety, včetně Atkinsovy diety, účinnější pro hubnutí než jiné známé diety. A po jejich ukončení a návratu do obvyklého jídelníčku se váha může vrátit.

Jedna studie ukázala, že lidé na Atkinsově dietě dokázali (alespoň dočasně) zlepšit hladinu cholesterolu a cukru v krvi, ale neexistují žádné rozsáhlé studie, které by potvrdily dosažené účinky v dlouhodobém horizontu. Zároveň existují studie, které umožnily zařadit Atkinsovu dietu mezi 3 nejnebezpečnější pro srdce!

Někteří odborníci poukazují na to, že konzumace velkého množství tuků a bílkovin z živočišných zdrojů, jak je povoleno v Atkinsově dietě, může zvýšit riziko srdečních onemocnění a rakoviny. Je však třeba poznamenat, že neexistují žádné studie o tom, jak Atkinsova dieta dlouhodobě ovlivňuje lidské zdraví. Většina z nich trvá dva roky nebo méně.

Proto, zda zhubnout na Atkinsově dietě nebo ne – volba je na vás! Určitě se ale poraďte se svým lékařem.

Dietu nelze dodržovat, pokud užíváte diuretika, inzulín nebo perorální léky na cukrovku. Navíc je kontraindikován u osob s chronickým onemocněním ledvin, těhotných a kojících žen.

Komentář odborníka
Inna Pavlovskaya, odborník na výživu, specialista na korekci stravovacího chování

Atkinsova dieta je nízkosacharidová dieta pro hubnutí. Byl vytvořen v roce 1960 kardiologem Robertem Atkinsem. Skládá se ze 4 etap. Podle toho, kolik kilogramů chcete zhubnout, si vyberete, kterou fází je nejlepší začít.

Zajímavé:  Jak správně aplikovat polštář: video lekce.

V první fázi (asi 2 týdny) je povoleno až 20 g sacharidů ze zeleniny s vysokým obsahem vlákniny (cherry rajčata, rukola). Postupně, směrem ke čtvrté fázi, zvyšujete množství sacharidů na průměrných 150 g denně a upravujete, dokud nedosáhnete požadované hmotnosti. Ve všech fázích je povoleno hodně bílkovin a tučných jídel, včetně másla a olivového oleje.

V počáteční fázi diety se může v důsledku prudkého omezení sacharidů objevit bolest hlavy, slabost, závratě a zácpa. Ve stravě je příliš mnoho nasycených tuků, takže vzestup cholesterolu může nastat kdykoli.

Než začnete držet dietu, poraďte se s terapeutem nebo odborníkem na výživu, zvláště pokud užíváte terapii. Atkinsova dieta je kontraindikována u lidí s onemocněním ledvin a jater, těhotných a kojících matek.

Použité fotografické materiály Shutterstock

Číst dál

Letní obuv: prevence zranění a problémů s držením těla

Nošení letních bot s podpatky může vést k problémům s páteří a kostrou obecně. Co je potřeba, aby se předešlo problémům?

7 letních problémů s nohou, které vám brání nosit pěkné módní boty

Jak pečovat v létě o nohy, abyste mohli nosit módní boty? Doporučení odborníků.

Balanopostitida u dítěte: příznaky a léčba

Co je balanopostitida, jak se vyskytuje u dětí?

Potřebujete ortopedickou obuv, abyste předešli bolestem nohou?

Nošení ortopedické obuvi je dnes běžné nejen mezi dětmi, ale i mezi dospělými a často neopodstatněné.

Namátkou: Peyronieho nemoc

Zakřivení penisu: odpovědi na otázky, které jste se styděli položit, od MedAboutMe.

Remise urolitiázy: jak ji prodloužit?

Trpíte urolitiázou? Zjistěte, jak dosáhnout remise onemocnění a prodloužit ji na dlouhou dobu.

Herpes: co potřebujete vědět o různých virech a jak se vypořádat s relapsy

Jak se správně vypořádat s relapsy a exacerbacemi viru herpes: podrobně mluvíme o rozmanitosti a zákeřnosti tohoto viru

Zajímavé:  Tyto věci prodlužují vaše nohy: 4 módní pravidla pro podzim, díky kterým budete štíhlí.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button