Jak zhubnout, aniž byste se omezovali v jídle. - bedivine.cz
Celebrity

Jak zhubnout bez omezení příjmu potravy

Nejsou potřeba žádné diety. Jak správně jíst, abych nepřibrala

Není žádným tajemstvím, že správná výživa je základem našeho zdraví a dobrého vzhledu. Mezitím na tuto záležitost – co je považováno za správnou výživu – existují různé názory. Někteří lidé si myslí, že byste měli jíst to, co chutná dobře; jiní si jsou jisti, že musíte jíst to, co je zdravé; ještě jiní dávají přednost „sedě“ na různých dietách.

Vedoucí Čeljabinského regionálního centra lékařské prevence Olga Ageeva domnívá se, že je vhodnější používat termín „racionální výživa“. Dodržováním jeho zásad se člověk bude moci udržovat v dobré fyzické kondici.

Odkud ta energie pochází?

Inna Pankova, „AiF“-Čeljabinsk“: – Olga Viktorovno, je racionální výživa jen jiný druh stravy nebo něco jiného?

– Jedná se o dietu, ve které je vyvážený podíl bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů. Sacharidy by měly tvořit asi 60 % hlavní stravy, 15-20 % tuky, 20-25 % bílkoviny. Faktem je, že jakákoli dieta je založena na omezení a vyloučení určitých potravin. Nemluvím o léčebných dietách, mluvíme nyní konkrétně o zásadách správné výživy. Například takzvaná kremelská dieta vylučuje sacharidy, ale všichni je prostě potřebujeme: to je výživa pro každou buňku těla. Lékaři proto tuto dietu nepodporují.

V dnešní době již samotný pojem „dieta“ není populární. Jednak kvůli tomu, že dieta obsahuje u některých produktů přísné výjimky. Za druhé, protože tato omezení jsou navržena na krátkou dobu. Jakmile se od těchto omezení odchýlíte, nadváha se opět vrátí. Aby si člověk udržel zdraví a optimální váhu, potřebuje dlouhodobě dodržovat vyvážený jídelníček. Taková výživa by se měla stát způsobem života.

Zajímavé:  Svatební make-up 2024: fotografie módních trendů a pokyny krok za krokem.

– Je ale přesto vhodné se nějakým způsobem omezovat? Například ve sladkostech?

– Kde člověk bere energii po jídle? Tělo dostává sacharidy, ty se štěpí a objevuje se glukóza – to je právě ta energie, kterou každá buňka potřebuje. Sacharidy jsou rychlé a pomalé. Rychlé sacharidy jsou cukr, sacharóza, fruktóza, okamžitě se rozloží na glukózu a dostanou se do buňky, ale stejně rychle přejde i pocit plnosti. A kaše je zásobárna pomalých sacharidů. Nerozkládají se tak rychle, takže poté, co kaši sníte, pocit sytosti trvá déle a pocit hladu se dlouho nedostaví. Pokud například člověk konzumuje hodně sladkostí, pak tyto sacharidy navíc vyvolají právě tu nadváhu, kterou nikdo nemá rád.

Během dne budou ranní sladkosti „hořet“

– Dobře, tak mi řekněte, jaká by měla být „ideální“ snídaně, oběd a večeře.

– Ráno je důležité „natankovat“ pomalé sacharidy, to znamená, že je lepší jíst kaši. Pokud je pro člověka obtížné zdržet se sladkostí, pak si ráno můžete dovolit pouze sladkosti – během dne to všechno „vyhoří“.

„Ideální“ snídaně může obsahovat kaši, granolu, müsli, sendvič s máslem a sýrem a vařené vejce. Ale můžete spotřebovat ne více než 20-30 gramů másla denně. Protože ovoce obsahuje fruktózu, a to jsou stále stejné rychlé sacharidy, je lepší jíst ovoce v první polovině dne. Nejzdravější kaše jsou pohankové a ovesné. Ovesné vločky obsahují vitamín E, což je antidepresivum. Z jiných potravin to nedostaneme.

Mezi snídaní a obědem ve 12 hodin si můžete dát svačinu: banán, sklenici jogurtu, hrst lesního ovoce, pár ořechů – jsou energeticky vydatné. V tomto případě by měl být jogurt nízkotučný a měl by obsahovat živé bakterie. Mimochodem, s běžnými semínky je třeba dávat pozor. Jsou velmi kalorické. 100 gramů semínek obsahuje 600 kalorií – to je téměř polovina denní stravy.

Zajímavé:  Přestaňte zmenšovat oči! 5 hlavních chyb při kreslení šipek.

– Teď k obědu: první chod, druhý chod a kompot – je to vyvážená strava?

– Spíš ne. Žaludek nepotřebuje velkou zátěž v podobě polévky a druhého jídla, stačí jedno jídlo. Polévka navozuje pocit plnosti, zabírá určitý objem v žaludku. Proces štěpení potravy na prvky, které tělo absorbuje, nastává při určité teplotě. Při vyvážené stravě by tělo mělo přijmout až 400 gramů ovoce a zeleniny denně. K obědu je proto nejlepší horká polévka a zeleninový salát.

Nechybí ani doporučení na chleba. Žitný chléb s otrubami a obilím je zdravý, ale neměli byste se nechat unést bílým chlebem a bochníky – bochník je málo užitečný.

Co se týče večeře, hodí se k ní zelenina a bílkovinné produkty – maso, ryby, kuřecí maso. Aby se snížil počet kalorií, odborníci na výživu doporučují maso nebo ryby nesmažit, ale dusit nebo dusit.

Tuk je lahodný!

– Proč mnoho lidí tolik miluje rychlé občerstvení? Každý chápe, že to přinejmenším není užitečné.

– Protože takové jídlo aktivně ovlivňuje naše chuťové buňky. To vše se vaří s velkým množstvím tuku a tuk je vynikající! Jsme zvyklí oblékat naše saláty majonézou a velmi často naše salátová zálivka převyšuje počet kalorií v hlavním jídle.

Pokud chceme snížit počet kalorií, pak je lepší oblékat saláty s nízkotučným jogurtem nebo alespoň majonézou se zakysanou smetanou v poměru 50 ku 50. Přesto je obsah tuku v majonéze zpravidla více než 60% a obsah tuku v zakysané smetaně je 15-20%.

– Možná k udržení fyzické kondice potřebujete pravidelně držet půst?

– Není třeba hladovět! To je pro tělo velký stres. Po období půstu si tělo začne dělat „zásoby“ a člověk může rychle přibrat na váze – stejně jako před půstem a ještě více. Chci zdůraznit: i když člověk hubne a málo jí, měl by si dopřát nějaké požitky a nevzdávat se úplně stejných sladkostí nebo ovoce.

Zajímavé:  Kosmetika s matnou texturou: 6 kosmetických produktů.

Abyste se vyhnuli nadváze, musí být vyvážená strava kombinována s přiměřenou fyzickou aktivitou. Ranní cvičení, procházky, bazén, fitness – vyberte si typ cvičení, který vám vyhovuje, vše je individuální.

– Obecně téma výživy – jak důležité je z lékařského hlediska? Možná jsme tu příliš dramatickí?

– Lékařské výzkumy prokázaly, že špatná výživa vede k obezitě a obezita není jen patologický stav, ale vážné onemocnění, které vede k hypertenzi, vyvolává infarkty a mrtvice. Diabetes mellitus 2. typu je také důsledkem obezity.

Světová zdravotnická organizace navíc uznala obezitu jako rizikový faktor pro rozvoj chronických nepřenosných nemocí (CNCD). Patří mezi ně onemocnění oběhového systému, diabetes mellitus, onkologie, onemocnění dýchacích cest. Jak vidíte, vše je velmi vážné. Pokud ale dodržíme zásady racionální výživy, pak se rizika vzniku těchto onemocnění výrazně snižují.

Viz též:

  • Co nedělat, abyste zhubli? →
  • Chci být baculatá! →
  • Mýty o dietách →

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button