Jak zhubnout na ovoci a zelenině pro děti. - bedivine.cz
Celebrity

Jak zhubnout na ovoci a zelenině pro děti

3.jpg

Proč se obezita vyvíjí? V 99 % případů je obezita způsobena nerovnováhou mezi tím, co vaše dítě jí, a jeho fyzickou aktivitou. K čemu je jídlo? Potrava je potřebná pro příjem živin, díky nimž dítě roste, vyvíjí se a vytváří si správnou imunitu. Mezi tyto látky patří bílkoviny, tuky a sacharidy.

Doporučeno: kuřecí, telecí, krůtí, nízkotučné ryby (treska, platýs, burbot, štikozubce, treska, candát, okoun, štika, růžový losos), mořské plody – krevety, chobotnice atd. (kromě krabích tyčinek!); tvaroh 0-5% tuku (nízkotučný tvaroh obsahuje více zdravých bílkovin); mléko 0-2,5%, kefír 1%, biojogurty (pamatujte, že kefír, mléko, jogurty atd. nejsou voda, ale jídlo, neuhasí žízeň, jedí se); houby; ovoce: zejména jablka, citrusové plody (kromě viz vyloučených), zelenina (kromě brambor).

4.jpg

Vyloučit: vepřové maso, játrové paštiky, uzeniny, sýry s obsahem tuku nad 20 %, tvaroh s obsahem tuku 18 %, smetana, zakysaná smetana s obsahem tuku 15 % a více, majonéza (lze nahradit jinými, méně kalorickými dresinky : zakysaná smetana 10%, biojogurt, 1% kefír, na zálivku stačí 1 lžička rostlinného oleje zředěného citronovou/pomerančovou šťávou a/nebo balzamikovým octem); konzervy

v másle, bílém pečivu a jakémkoli chlebu, který obsahuje prémiovou pšeničnou mouku, máslo (ne více než 3–5 gramů denně), džusy (i když je na nich napsáno „100% džus, žádný cukr“: 1 sklenice jakékoli šťávy (kromě čerstvě vymačkané) obsahuje minimálně 5 lžiček cukru!), sladké sycené nápoje, smažené brambory, bramborová kaše, chipsy, slané oříšky, banány, hroznové víno, datle.

Je vhodné vyloučit: čokoláda, pečivo, zmrzlina, krémové koláče a dorty, protože obsahují ve velkém množství jak tuky, tak sacharidy.

Zajímavé:  Jak obnovit rozbité oční stíny - co dělat, když se oční stíny rozpadly.

Omezit (tzn. jednu porci konzumujte maximálně 1-2x týdně!): hovězí maso, vnitřnosti, tučné ryby (losos, jeseter, pstruh, makrela, huňáček, saury, sleď, kaviár), vejce, sýry 10–20 % tuku , tvaroh 9% tuku, zakysaná smetana 10% tuku, mléko 3-6%, kefír 3,5%, jogurty nad 2% tuku, loupaný chléb (tapeta, mouka 1. třídy aj.), brambory (celé vařené nebo pečené) .

Špatné rodinné návyky, které přispívají k rozvoji obezity u dítěte (a dospělých):

5.jpg

Zvyk jíst stres. Neutěšujte své děti nákupem sladkostí! Zvyk jíst u televize zvyšuje trávení, když je televize zapnutá; Kromě toho bychom neměli zapomínat na špatné dopady reklamy na nezdravé potraviny.

Zvyk mlsat mezi hlavními jídly.

Pokud dítě odmítá jíst zdravé jídlo, není to důvod, proč ho krmit nezdravým jídlem. Prodiskutujte s dítětem možné alternativy. Najděte společně nějaké recepty, které si zamiluje každý!

Pokud se jídlo dostává do těla s dlouhými intervaly, začne si ukládat více energie z každého jídla. Pokud tedy přes den jíte málo a v noci se hltáte, vaše váha se zvýší. Ujistěte se, že máte snídani (jezte alespoň jogurt) a svačiny po celý den.

Užitečná pravidla:

6.jpg

Oběd začněte polévkou, před jídlem můžete dát dítěti sklenici neslazené tekutiny nebo vody.

Nechoďte do restaurací rychlého občerstvení.

Místo smažení je užitečné dusit, vařit, péct v alobalu, v troubě, používat gril, mikrovlnku nebo dvojitý kotel.

Při přípravě polévek zeleninu nesmažte.

Vyberte svému dítěti sportovní oddíl, který bude rád navštěvovat. .

Obézní děti Za stav se považuje stav, kdy tělesná hmotnost dítěte přesahuje normu pro věkovou výšku o 15 % nebo více.

Hlavní v odstranění nadměrné tělesné hmotnosti to je dietní jídlo , odstranění přejídání a hladovění v kombinaci se zvýšenou fyzickou aktivitou.

Zajímavé:  Co dát dítěti na Nový rok: 7 skvělých nápadů, které ocení školáci.

Zásady stravování

pro obézní děti:

1. Jídlo by mělo být hypokalorické. K tomu potřebují rodiče vědět o obsahu kalorií, bílkovin, tuků a sacharidů v potravinách a nutričních normách pro dítě podle věku.

2. Je omezena konzumace rychle stravitelných sacharidů (chléb, moučné koláče, těstoviny, krupice), přísně omezena konzumace sladkostí, čaj pouze bez cukru, džusy, kompoty, soda jsou omezeny, mezi sladkosti je lepší dávat dětský med, sušené ovoce, marmeláda, marshmallows, hořká čokoláda. Omezuje se konzumace živočišných tuků (tuk, sádlo, tučné maso, smažené polévky, vývarové polévky), které jsou nahrazovány zvýšeným množstvím rostlinných olejů.

3. Sytosti je třeba dosáhnout zvýšením objemu konzumované zeleniny a ovoce (ovoce by mělo být neslazené). Nakládaná a nakládaná zelenina je pro obézní děti zakázána pro vysoký obsah soli.

4. Spotřeba soli je omezena – maximálně 5g. Vyplatí se zohlednit i jeho obsah v hotovém jídle z obchodu.

5. K uhašení žízně by dítě mělo pít běžné nebo minerální vody, ne však sladké nápoje.

6. Řekněte svému dítěti o nebezpečí chipsů, pizzy, slaných krekrů a odnaučte ho mlsat z rychlého občerstvení.

7. Dodržuje se pravidelná dělená jídla – 3 hlavní jídla plus dvě doplňková.

8. Pro děti školního věku jsou nutné a přijatelné dny půstu – jednou týdně. To znamená, že během dne by obsah kalorií v dětském jídle neměl překročit 1000 kcal. Takové dny můžete uspořádat na tvarohu, vařeném mase, pečeném nebo syrovém ovoci a zelenině.

9. Rozložení kalorií v jídle by mělo být takové, aby třetina denní potřeby byla na oběd, čtvrtina a pětina na snídani a večeři a zbytek by měl být zahrnut do druhé snídaně a odpolední svačiny. Večeře by měla být nejpozději 2-3 hodiny před spaním, to znamená do 19:00.

Zajímavé:  Jak zhubnout břišní tuk za týdenní dietu.

K dispozici je je nutné ve stejnou dobu, nejlépe šestkrát denně s přestávkami mezi jídly ne delšími než 2,5 – 3 hodiny. Například první snídaně v 8:10, druhá v 30:13 15 minut, oběd ve 30:18, odpolední svačina v 20:XNUMX, večeře v XNUMX:XNUMX a poslední lehké jídlo před spaním ve XNUMX:XNUMX.
Taková dělená jídla snižují chuť k jídlu, to umožňuje omezit se na malé množství jídla najednou a zároveň odstraňuje pocit hladu.

Ministerstvo zdravotnictví regionu Astrachaň GBUZ JSC „Centrum lékařské prevence“

414024, Astrachaň, pl. Svobody/st. Kotovskogo 2/6

Dieta pro děti 5-6 let

Dieta pro děti 5-6 let

Racionální výživa je hlavním faktorem, který určuje normální vývoj dítěte a ovlivňuje jeho zdraví. Vyvážená strava plně odpovídá věkovým potřebám dětského organismu na základní živiny i energii. Nejdůležitější je dodržovat zásady racionální výživy u dětí, protože dítě rychle roste a zlepšují se jeho metabolické procesy a zlepšují se funkce mnoha orgánů. Intenzivní růst předškolních dětí určuje větší potřebu všech živin ve srovnání s dospělými. Čím menší dítě, tím vyšší potřeba živin, která se počítá na 1 kg hmotnosti.

Dieta pro děti by tedy měla být:

  • Přiměřená energetická hodnota, která odpovídá energetickému výdeji dítěte.
  • Vyvážený obsah všech živin (bílkoviny, aminokyseliny, sacharidy, tuky, vitamíny, minerály a stopové prvky).
  • Různorodost v sortimentu produktů a způsobech jejich kulinářského zpracování. Potřebné živiny můžete svému dítěti dodat tak, že do jídelníčku zařadíte základní skupiny potravin: maso, ryby, mléko a výrobky z něj, vejce, dietní tuky, zeleninu, bobule a ovoce, cukr, chléb, obiloviny.
  • Správné vaření, přiměřené věku a zajištění nezávadnosti složek potravin. Pro děti se jídlo připravuje vařením, vařením v páře, pečením nebo dušením.
  • Vezměte v úvahu individuální vlastnosti dítěte a nesnášenlivost potravin a pokrmů.
  • Vyhýbejte se potravinám, které dráždí sliznice (šetrná výživa).
Zajímavé:  Jak správně udělat pedikúru doma pro začátečníky.

Děti tohoto věku tráví většinu času v předškolních zařízeních, kde tráví celý pracovní den – 9-10 hodin. Po tuto dobu jsou zajištěna 3 jídla denně, která jsou přísně sledována. Snídaně tvoří 25% nutriční hodnoty stravy, oběd – 35-40%, odpolední svačina – asi 15%. Dítě většinou dostává večeři doma a zbývá na něj 20-25 % denní hodnoty stravy. Každá instituce má perspektivní jídelníček na 2 týdny (střídá se), dále kartotéku pokrmů s uvedením obsahu bílkovin, tuků, sacharidů a kalorií. To vám umožní rychle vyměnit jeden pokrm za jiný stejného složení.

Výživa dětí ve věku 5-6 let se neliší, proto je ve všech legislativních dokumentech o stravování tato věková skupina kombinována. Denní kalorický příjem je 1970 kcal, bílkoviny 68 g (z toho 44 g živočišných), tuky 68 g (z toho 10 g rostlinných tuků) a 272 g sacharidů. To znamená, že poměr bílkovin, tuků a sacharidů je 1:1:4. Děti v tomto věku potřebují 1200 mg vápníku, 1450 mg fosforu, 300 mg hořčíku a 15 mg železa.

Bílkovinnou složku stravy tvoří mléko, tvaroh, kysané mléčné nápoje, maso, ryby, vejce. Denní množství mléka (kefír, fermentované pečené mléko) by mělo být 420 ml, preferovány jsou fermentované mléčné nápoje. Mléko a kysané mléčné výrobky obsahují vápník a fosfor v poměru 2:1 – v tomto poměru se tyto prvky dobře vstřebávají. Tvaroh a sýry mají velký význam ve výživě – hlavní zdroje nejen bílkovin, ale i vápníku, fosforu, riboflavin. Doporučené množství masa je 100 g denně a ryby – 50 g.

Tuky se tvoří z rostlinných olejů a másla, které by dítě mělo konzumovat denně (10 g, resp. 20 g). Rostlinný olej je zdrojem polynenasycených mastných kyselin a vitamín E, což je přirozené antioxidant.

Obiloviny, těstoviny, cukr, cukrovinky, zelenina a ovoce jsou zdrojem komplexních a jednoduchých sacharidů. Cereálie se používají na kaše, polévky, nákypy a kastrol. V suché formě je jejich množství 30-40 g denně. Jednou týdně by váš jídelníček měl obsahovat luštěniny v polévkách, zelený hrášek jako přílohu nebo přílohu do salátů.

Zajímavé:  Jak rychle zhubnout a napumpovat břišní svaly.

Zahrnutím obilovin, zeleniny a ovoce do jídelníčku vašeho dítěte poskytujete základní vlákninu. Doporučené množství zeleniny je 250-300 g denně v jiném sortimentu (připravujte kombinované přílohy). V sezóně byste měli zařadit čerstvé zeleninové saláty a čerstvé ovoce. Jako dezert můžete dát džusy nebo ovocné pyré pro dětskou výživu. V zimě přijde vhod mražené ovoce a zelenina. Množství brambor je 170-190 g denně ve všech pokrmech. Dítě by mělo během dne dostat dvě zeleninová jídla a jednu obilnou kaši.

Denní množství chleba je 80 g pšenice a 40 g žita. Naučte své dítě jíst žitný chléb.

Množství cukru může kolísat mezi 40-50 g a s cukrářskými výrobky byste se neměli nechat unést. Stačí 30-40 g nízkotučných sušenek. Pro sladkosti je lepší dát med, přírodní džemy a domácí zavařeniny, nebarvené marshmallow, marshmallow a marmeládu.

Pokud je vše organizováno a kontrolováno v předškolních zařízeních, pak vznikají určité potíže při správné organizaci výživy pro děti, které nenavštěvují zařízení péče o děti.

Stravování 5letého dítěte by mělo být organizováno tak, aby doba mezi jídly nepřesáhla 3,5-4 hodiny. Všimli jsme si, že pokud je tento interval delší než 4 hodiny, dítě vyvine slabost a sníží aktivitu. Ideálně, pokud je dieta dodržována a snídaně je organizována v 8.00-8.30, druhá snídaně v 10.30, oběd 12.30-13.00, odpolední svačina v 15.30, večeře 18.30-19.00 a případně druhá večeře (kysaný mléčný výrobek) v hod. 21.00:XNUMX.

Při sestavování jídelníčku je důležité zajistit racionální rozdělení produktů. Například bílkovinné produkty v kombinaci s tuky zůstávají v žaludku déle a ke zpracování vyžadují více trávicích šťáv, proto je lepší dát si v první polovině dne (snídaně a oběd) maso, ryby nebo vejce. V noci během spánku se trávení výrazně zpomaluje, proto by večeře měla být co nejlehčí: mléčná kaše, dušená zelenina, tvaroh, kysané mléčné nápoje. Při tvorbě jídelníčku mějte na paměti, že každý den by dítě mělo dostávat denní dávku mléka, olejů, pečiva, masa, zeleniny, obilovin a cukru. Ryby, vejce (jedno), tvaroh a sýr nelze podávat každý den – stačí dvakrát až třikrát týdně.

Zajímavé:  Výběr nejmódnějších džín: nové položky pro podzim 2024.

Pokud jsou nějaké produkty nedostupné, lze je nahradit jinými, ale pouze těmi, které obsahují stejné množství základních živin, zejména bílkovin a tuků. Například 100 g hovězího z hlediska složení hlavních živin je nahrazeno 98 g králičího masa, stejným množstvím jehněčího nebo kuřecího masa, 116 g hovězích jater, 115 g ryb nebo 120 g tvarohu. Pokud dítě nepije mléko, lze 100 mg nahradit stejným množstvím bílkovin a tuků obsažených v 17 g polotučného tvarohu, 14 g hovězího masa, 16 g ryb a půl slepičího vejce.

Tvaroh v množství 100 g je zaměnitelný s 83 g hovězího masa a 95 g ryby při současném zvýšení množství másla o 4-10 g. Jedno slepičí vejce lze nahradit 30 g tvarohu, 26 g hovězího , 30 g ryby, 20 g sýra, 180 ml mléka .

Množství jídla by mělo být přiměřené věku. Malé objemy nedávají pocit plnosti a velké objemy způsobují poruchy trávení a mohou způsobit snížení chuti k jídlu. Ne nadarmo se tyto dva věky spojují – v této věkové skupině je objem porcí stejný. Ke snídani: množství kaše (zeleninový pokrm) je 200 g, maso (omeleta) 50 g. K obědu: první chod – 200 g, maso – 70 g, příloha 130-150 g, salát 50 g. Odpolední svačina sestává z kysaného mléčného nápoje v množství 200 ml a housky 60 g nebo sušenek 30 g. Večeře preferujeme lehký – zeleninový pokrm (nebo kaše) 200 g, mléko (kefír, čaj dle výběru) – 200 g.

V létě (na chatě nebo na vesnici u babiček) děti vydávají více energie díky zvýšené aktivitě a dlouhým procházkám. V tomto ohledu by se obsah kalorií ve stravě měl zvýšit o 10-15%. Toho je dosaženo zvýšením stravy mléčných výrobků, zeleniny a ovoce. Během tohoto období musí jídelníček dítěte obsahovat více čerstvých bylinek a zeleniny, které pokrmy obohacují. vitamíny. V létě se u dětí často snižuje chuť k jídlu a přimět je něco jíst se stává problematickým. Zkuste změnit jídelníček, nahradit oběd lehčí odpolední svačinkou a plnohodnotný oběd si dát později – po zdřímnutí, až vedra odezní.

Zajímavé:  Jak jít ráno na toaletu ve velkém: 3 kroky k pročištění střev podle Bubnovského.

Nezapomeňte v létě zvýšit příjem tekutin u dítěte, protože jejich potřeba stoupá. Potřeba tekutin je cca 80 ml na 1 kg hmotnosti (v létě více – 100-120 ml). K pití používejte přečištěnou nebo převařenou vodu, šípkový nálev, ovocné odvary, kompoty nebo ovocné nápoje. Nápoje by měly být nabízeny neustále. Některé děti pijí vodu během jídla. Od tohoto návyku je nutné je postupně odvykat, protože velké množství tekutin přetěžuje žaludek, zhoršuje trávení a jeho přeplněním snižuje chuť k jídlu.

Výživový jídelníček pro 5leté dítě bude uveden níže – složením, energetickou hodnotou a velikostí porce je shodný s jídlem pro 6leté děti.

Povolené produkty

  • Pšeničný chléb (80 g) a žitný chléb (40 g), suchý chléb, suché sušenky, sušenky a krekry, tvarohové koláče, koláče s ovocnou náplní.
  • Do obilných nákypů a kastrolů lze použít různé cereálie, které se vaří ve vodě s přídavkem mléka.
  • Libové druhy masa (hovězí, telecí, králík, kuře) a ryb (treska, candát, treska, štikozubec, cejn, treska modravá, okoun, karas). Zaměřte se na preference vašeho dítěte – můžete nabídnout robustní maso a ryby nebo připravit dušené a pečené řízky.
  • Polévky se připravují se slabým (sekundárním) vývarem. Pokud jsou přidány karbanátky, knedlíky, kousky vařeného masa, pak se masový pokrm do druhého chodu nezapočítává. Nabídněte jednoduše dušenou zeleninu se zakysanou smetanou nebo zeleninovým gulášem.
  • Vybírejte neutrální zeleninu: cuketu, mrkev, řepu, tykev, dýně. Pokud vaše dítě nejí zeleninu v přirozené podobě, nabídněte mu zeleninový kastrol nebo zeleninové řízky.
  • Nabídněte ovoce, které není příliš kyselé (nejlépe zelené nebo bílé), pokud máte u dítěte podezření na alergii. Můžete nabídnout dětské džusy, ovocné pyré nebo pečená jablka a hrušky, želé a kompoty. Dítě v tomto věku s radostí sní ovocný salát přelitý šlehačkou (35 ml, která nahradí 100 ml mléka). Denní množství čerstvého ovoce a bobulí by se mělo pohybovat v rozmezí 200–300 g.
  • Sušené plody jsou bohaté na vlákninu, takže je lze podávat, ale opatrně, sledovat stolici. 100 g čerstvých jablek se nahradí 17 g sušených švestek, 5 g sušených meruněk nebo 22 g rozinek.
  • Chcete-li zlepšit chuť pokrmů, můžete přidat čerstvé nebo sušené bylinky, zelenou cibulku a česnek. Z jídelníčku je však třeba vyloučit pepř a ostré koření. Pokud dítě jí ze společného stolu, všichni se jich budou muset vzdát.
  • Mléko a kysané mléčné nápoje o průměrném obsahu tuku 2,5-3,2 % v množství 420 g denně.
  • Jedno vejce – dvakrát týdně, vařené (nejlépe naměkko) nebo omeleta.
  • Z cukrářských výrobků můžete dávat pusinky, džem, ovocnou marmeládu, marshmallow (bez barviv) a marshmallow.
  • Mezi nápoje patří čaj s mlékem (pokud to dítěti nevadí), kakao, stolní voda (neperlivá), džusy pro kojeneckou výživu a čerstvě vymačkané, želé a kompoty z ovoce a bobulovin, ovocné nápoje.
  • Denně musíte dát svému dítěti 20 g másla, 10 g rostlinného oleje (jakýkoli, který používáte při přípravě pokrmů).
  • Cukr 40 g a med (pokud je tolerován).
Zajímavé:  Middleton a Beckham už to dokázali: „školní“ halenka, kterou měl každý, se vrátila do módy – s čím ji nyní nosit –

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button