Jak zlepšit metabolismus a zhubnout pomocí lidových prostředků. - bedivine.cz
Celebrity

Jak zlepšit metabolismus a zhubnout pomocí lidových prostředků

Co má člověk společného s elektrárnou? Kupodivu, co mají společné, je schopnost generovat energii. Tuto funkci u nás plní metabolismus, jehož podstatou je přeměna potravy na energii. Mechanismus je vícestupňový, ale pro zjednodušení lze biochemické procesy probíhající v našem těle na buněčné úrovni rozdělit na dvě hlavní fáze, jakýsi jin a jang metabolismu. Nejprve se jídlo rozloží na jednoduché složky (katabolismus) a poté se vytvoří nové složité molekulární sloučeniny, které nám dodají energii (anabolismus).

Metabolismus v překladu z řečtiny znamená „transformace“, „změna“

Zdravý metabolismus je klíčem ke správnému fungování všech životně důležitých systémů: kardiovaskulárního, nervového, imunitního, gastrointestinálního – a ke snížení rizika mnoha onemocnění.

Co ovlivňuje metabolismus?

Jednak statické faktory, tedy konstanta, kterou nemůžeme ovlivnit: věk, tělesná stavba, genetika a pohlaví. A za druhé dynamické faktory, které lze upravit: životní styl, špatné návyky, strava, psychický stav, tělesná hmotnost. Můžete a měli byste s nimi pracovat na zlepšení metabolismu.
Životní minimum kalorií, které tělo potřebuje, se pohybuje v rozmezí 1200-1500 kcal za den: muži potřebují více kalorií než ženy. Fyzický a duševní stres také zvyšuje tento ukazatel. S věkem se metabolismus zpomaluje – v průměru o 2–3 % každých deset let, odpočítávání začíná po 20 letech.

Krutý vtip Mnoho lidí ve snaze zhubnout často nekontrolovatelně snižuje počet kalorií ve stravě. A váhy zprvu potěší pohybem šipky doleva. Pak ale dojde k opačnému procesu – váha se začne zvyšovat. Faktem je, že tělo se rozhodne, že bylo zbaveno potravy, zapne se genetická paměť a začne ukládat tuk „pro každý případ“: náhle se deprivace stává normou. Metabolismus se zpomaluje, objevuje se únava, špatná nálada a apatie.

Zajímavé:  Trénink k lásce: nejpodivnější japonské seznamovací simulátory.

Co zrychluje metabolismus?

2 1000x440.jpg

– Aktivní životní styl. Fyzická aktivita zrychluje metabolismus o 15-20%. Řekněte proto ne fyzické nečinnosti, trávte méně času na gauči, ale choďte na procházky a pravidelně cvičte, abyste zvýšili svalový tonus. Kromě fyzické aktivity vás chůze nasytí kyslíkem, což zase zrychlí váš metabolismus.
– Kladný postoj. Smějte se více, smích nejen prodlužuje život, ale také zrychluje krev v žilách, což znamená, že urychluje výměnu tepla a energie. Mikrocirkulaci krve posilují také masáže a saunování, pokud nemáte zdravotní kontraindikace.
– Plný spánek. Pomáhá obnovit emocionální a fyzickou pohodu, snižuje hladinu stresu a obnovuje buňky. Když spíme, hypofýza produkuje somatotropin – růstový hormon, který ovlivňuje snížení procenta tuku v těle. Nedostatek spánku však vyvolává zvýšení hormonu ghrelinu, nazývaného také hormon hladu. Až pocítíte nezvladatelnou touhu navštívit ledničku pozdě večer, vězte, že se aktivoval ghrelin.
– Voda. Odstraňuje toxiny, funguje jako vypínač, nastartuje metabolismus. Proto je nejlepší začít ráno sklenicí čisté vody pokojové teploty a vypít několik doušků každou hodinu po celý den.
– Vyvážená strava. Pro udržení metabolismu by měla být strava pestrá a kompletní, včetně bílkovin, zdravých tuků a pomalých sacharidů, dostatečné množství vlákniny, vitamínů a prospěšných živin. Nejlepší je vzdát se sladkostí a škrobových jídel, jíst více zeleniny a dalších potravin s vysokým obsahem vlákniny.

Top 5 potravin pro zrychlení metabolismu

3 1000x440.jpg

Červené fazole

Šampionský produkt pro zrychlení metabolismu. Především obsahuje odolný, neboli nestravitelný škrob. Ano, škrob může být prospěšný. V překladu z latiny znamená odpor, tento typ škrobu odolává účinkům žaludečních šťáv. Vlastnosti jsou srovnatelné s rostlinnými vlákny – vlákninou, která je ve fazolích rovněž hojná. To znamená, že se podílí na tvorbě střevní mikroflóry, vyživuje prospěšné bakterie, netráví se a čistí střeva. Jako pomalý sacharid reguluje rovnováhu krevního cukru. Opět spolu s vlákninou a rostlinnými bílkovinami vytváří odolný škrob pocit sytosti na dlouhou dobu. A konečně, červené fazole jsou bohaté na vitamíny B a zinek, které ovlivňují produkci testosteronu: bez něj je nárůst svalové hmoty nemožný. Důležité: Odolný škrob ztratí své vlastnosti, když se jídlo ohřeje, a vrátí se, když se jídlo ochladí. Vybírejte tedy pokrmy s červenými fazolemi, které se nedají jíst horké. Například saláty: toskánský s kozím sýrem, iberský nebo s quinoou, zeleninou a avokádem. Druhou skvělou možností jsou paštiky. Vyzkoušejte paštiku k snídani nebo jako předkrm k rodinné večeři.

Zajímavé:  Jak správně pečovat o vlasy v zimě: 3 hlavní problémy a způsoby, jak je vyřešit.

Celá zrna

Začít ráno ovesnou kaší je pořád super nápad, jen ta ovesná kaše je pravá, z dětství, kterou je potřeba vařit 8-10 minut. Obsahuje odolný škrob a vlákninu. Tělo tráví spoustu energie trávením pomalých sacharidů, což zrychluje metabolismus. Vitamíny a mikroelementy, které jsou zachovány v celozrnných výrobcích, ale prakticky chybí v instantních cereáliích, přidávají výhody. Pokud do kaše přidáte zeleninu nebo ovoce, můžete popustit uzdu fantazii a získáte super snídani. Nejprve si připravte ovesnou kaši s červenou řepou a sušenými švestkami a poté si osvojte nové kombinace.

Zelená zelenina

Obecně by nebylo na škodu zařadit do jídelníčku jakoukoli zelenou zeleninu jako zdroj vitamínů, minerálů a vlákniny. Nezapomínejme na jejich antioxidační vlastnosti, schopnost snižovat chuť k jídlu a čistit oběhový systém. Z hlediska aktivace metabolismu by v jídelníčku měla být pravidelně brokolice, špenát a celer, ideálně každý den nějaké jídlo z této trojice. Jsou bohaté na vitamín C a vitamíny skupiny B, draslík a vápník, špenát obsahuje také hodně manganu. Mimo sezónu používejte mraženou zeleninu: zachová si všechny své prospěšné vlastnosti co nejvíce.
Snídejte brokolicové palačinky s matsoni a medem, k obědu si udělejte lehkou krémovou polévku ze špenátu a zeleného hrášku a k večeři – čočku s mrkví, batáty a celerem.

Рыба

Reguluje hormonální metabolismus, zejména kontroluje hladinu hormonu leptinu – je produkován v tukových buňkách a ovlivňuje intenzitu metabolismu. Jedná se o hormon sytosti, pokud je ho v těle málo, chceme jíst pořád a chceme opravdu jednoduché sacharidy a ty snižují hladinu leptinu. Abyste tomu zabránili, používejte častěji ryby jako zdroj Omega 3 tuků. Pro zpestření jídelníčku si můžete udělat polévku s rybou (smetanová polévka s lososem a dýňovým a mrkvovým pyré), hlavní jídlo (losos v pomerančové omáčce s květákovým pyré), saláty (špenátový salát s lososem a grapefruitem) nebo si dát opečenou svačinku s losos s kávovo-kukuřičnou salsou.

Zajímavé:  Jak rychle můžete zhubnout počítáním kalorií.

Hot pepř

Kapsaicin je látka, díky které jsou chilli, kajenské nebo jalapeňo papričky pálivé, zahřívají, do tří hodin po jídle zrychlují metabolismus o 25 procent a navozují pocit plnosti. Pálivá paprika navíc zlepšuje trávení a podporuje vstřebávání živin. Pokrmy s feferonkami jsou vždy světlé a chuťově veselé. Pro jistotu ochutnejte kuřecí Marakéš, těstoviny s chobotnicí a zelenými fazolkami nebo wontony s houbami a čínským zelím.

Využijte naše rady v kombinaci a vaše tělo ochotně zareaguje na vaši touhu zlepšit kvalitu života. Uspěješ!

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button