Jaké sporty dělat, abyste zhubli a upravili své držení těla. - bedivine.cz
Celebrity

Jaké sporty dělat, abyste zhubli a zlepšili držení těla

Základem komplexní léčby skoliózy u dětí i dospělých je tělesná výchova. Jeho cílem je obnovit celkový fyzický tvar a funkce postiženého segmentu páteře, rozvíjet dovednosti správného držení těla, vytvořit svalový korzet a omezit progresi onemocnění.

V závislosti na důvodech rozvoje skoliózy, stádiu, typu, umístění zakřivení, přítomnosti komplikací, věku a pohlaví pacienta, lekce na hrazdě, posilovacích strojích, pilates, fitness, plavání, běhu, a lyžování je předepsáno. Léčebný program zajišťuje optimální volbu sportovní disciplíny u konkrétního pacienta, individuální výběr cviků a jejich dávkování. V článku níže si povíme o přínosech sportu pro léčbu a prevenci skoliózy, jaké existují kontraindikace a omezení.

obraz

Výhody cvičení pro skoliózu

  • zlepšit krevní oběh;
  • zvýšit pružnost vazů a svalovou sílu;
  • obnovit funkce poškozeného segmentu páteře, rozsah pohybu;
  • stimulovat krevní oběh a metabolismus v tkáních;
  • zmírnit bolest a zánět;
  • posílit svalový rám;
  • přispívají k utváření správného držení těla.

Při výběru konkrétního sportu pro prevenci a léčbu pacientů se zakřivením páteře je důležitý správný přístup: individuální výběr cviků s přihlédnutím k možnostem těla, postupné zvyšování zátěže, odborná kontrola techniky cvičení, jejich množství a námahy aplikovaný pacientem.

Zkontroloval článek
Kuchenkov A.V. Ortoped • Traumatolog • Chirurg • Flebolog • Sportovní lékař • 26 let praxe

Datum zveřejnění: 19. března 2021

Datum revize: 11. ledna 2024

Všechny skutečnosti prověřil lékař.

Kontraindikace

U skoliózy bez ohledu na míru zakřivení páteře a hrudníku je kontraindikován posilovací trénink, cvičení s činkami a činkami, ohýbání a kroucení zad, prudké pohyby, kotrmelce, skoky a další aktivity, které mohou páteř nepříznivě ovlivnit.

Zajímavé:  Jak zhubnout po 40 letech pro ženy recenze.

Seznam zakázaných sportů pro skoliózu zahrnuje následující disciplíny:

  • gymnastika
  • akrobacie;
  • asymetrické sporty: šerm, tenis, badminton, volejbal, basketbal;
  • axiální zatížení páteře: kolo, jízda na koni, skoky, běh po asfaltu, tlak v sedě, dřepy s činkou;
  • Vzpírání;
  • plavání kraulovým stylem;
  • traumatické sporty: judo, box, karate, zápas, hokej.

Lidé s deformací páteře by se měli orientovat na symetrické, smíšené, atraumatické sporty.

Prospěšné sporty

Zdravotní a preventivní účinky u pacientů se skoliózou lze dosáhnout pouze přiměřeným cvičením. Tyto zahrnují:

  • lékařská gymnastika;
  • koupání;
  • hydrokineziterapie (rekreační gymnastika ve vodě);
  • chůze, včetně nordic walkingu;
  • lyžování a bruslení;
  • Pilates;
  • fitness
  • jóga;
  • cvičení na hrazdě a posilovacích strojích;
  • běh na gumové nebo prašné dráze;
  • kulturistika.

Plavání a gymnastika ve vodě

Zdravotní hodnota léčebného plavání spočívá nejen v působení fyzického cvičení na pohybový aparát, ale také v příznivém působení vody na lidský organismus. Voda normalizuje látkovou výměnu, zpevňuje pokožku, zvyšuje vitální kapacitu plic, zvyšuje pohyblivost hrudníku, otužuje tělo, zlepšuje činnost nervového a kardiovaskulárního systému.

Pravidelné lekce plavání pro skoliózu podporují rozvoj svalového systému, zlepšují pohyblivost vazivově-kloubního aparátu, pomáhají udržovat páteř ve správné fyziologické poloze a brzdí další progresi deformity. Pobyt ve vodě působí blahodárně na páteř: snižuje se zátěž, uvolňují se meziobratlové ploténky, protahují se svaly, narovnává se osová kostra.

Pro odstranění deformit páteře a hrudníku je nejoptimálnější plavání prsa, vzhledem k absenci dodatečných pohybů těla a stabilní poloze těla. Aby bylo plavání prospěšné, je potřeba cvičit 2-3x týdně 45-60 minut. Voda by neměla být studená, optimální teplota je 28 stupňů. Před plaveckým tréninkem se nezapomeňte rozcvičit.

Léčení Fitness

Pravidelná cvičební terapie skoliózy řeší následující problémy:

  • tvorba a posílení svalového korzetu;
  • zlepšená koordinace pohybů;
  • trénink silové vytrvalosti;
  • aktivace krevního oběhu;
  • snížení závažnosti bolesti;
  • rozvoj správného držení těla a prevence jeho porušení.
Zajímavé:  Kontrola čerstvosti: jak odstranit špatný dech doma.

Terapeutický fyzický trénink se doporučuje ve všech fázích vývoje skoliózy nebo během rehabilitačního období po operaci páteře. Fyzikální terapeutický komplex zahrnuje aktivní cvičení, která provádí pacient sám, a pasivní cvičení – prováděná pomocí speciálních zařízení nebo rukama někoho jiného. Užitečné jsou cviky na posílení pletence ramenního (shyby, řady, tlaky), břišní tlak, kyčelní kloub, nohy, samonatahování páteře. Cvičení, která zvyšují flexibilitu páteře a vedou k jejímu přetažení, jsou kontraindikována.

Pro dosažení pozitivního výsledku musí být třídy systematické, alespoň třikrát týdně. Léčebný program sestavuje individuálně ortoped nebo lékař rehabilitačního lékařství. V raném období se provádí cvičení pod dohledem specialisty, což je nezbytné pro rozvoj správné techniky, nastolení dýchání a prevenci zranění. V budoucnu jsou možné nezávislé studie.

Běh a chůze

Běh na skoliózu by měl být mírný, měli byste se pohybovat po speciální gumové nebo prašné dráze, která pomůže snížit zátěž páteře. Aby se předešlo úrazům tlumícím nárazy, zabránilo se tvorbě kuřích ok a mozolů a zvýšila se účinnost cvičení, odborníci doporučují používat ortopedické vložky. Při mírném zakřivení páteře pomáhá běh zpevňovat zádové svaly a zvyšovat celkový tonus těla.

Během období aktivního růstu dítěte se skoliózou 3-4 stupňů může běh pouze zhoršit průběh onemocnění, zvýšit zakřivení a vyvolat bolesti zad. V takových případech je prospěšnější chůze. Nordic walking je zvláště užitečný při skolióze. Při cvičení se zlepšuje svalový tonus, činnost dýchacího a kardiovaskulárního systému o 85 %, zvyšuje se prokrvení svalů, vytváří se pevný svalový korzet a zátěž je rovnoměrně rozložena po celém těle. Pozitivní výsledek je možný při pravidelném cvičení 2-3x týdně po dobu 30 minut.

Zajímavé:  Jak zhubnout 5-7 kg za 18 dní.

Vhodnost

Ortopedičtí lékaři doporučují cvičit, pokud je míra zakřivení páteře nízká, nejsou žádné bolesti zad a celkový zdravotní stav je uspokojivý. Cvičební program má za cíl napravit vadné držení těla, obnovit svalovou symetrii, zlepšit svalový tonus, sílu a flexibilitu, uvolnit páteř a zvýšit fyzické schopnosti.

Lyžování a bruslení

Rekreační lyžování a bruslení příznivě působí na zádové svaly: zvyšují jejich pružnost, odolnost a elasticitu, tvoří pevný svalový korzet, díky kterému lze eliminovat zakřivení nebo zabránit dalšímu progresi deformity. Při bruslení aktivně pracují prsní svaly, což umožňuje formovat správné držení těla a předcházet deformaci hrudníku. Výjimkou je alpské lyžování, hokej a krasobruslení, protože je zde vysoká pravděpodobnost zranění.

Pilates

Výsledkem pravidelných lekcí Pilates při skolióze bude rozvoj svalů celého těla, zlepšení držení těla a koordinace, zmírnění napětí a bolesti v těle. Fyzickému cvičení se mohou věnovat lidé jakéhokoli věku, s různou úrovní fyzické zdatnosti a různými úhly zakřivení páteře, protože cvičení jsou prováděna plynule, pomalu s minimálním rizikem zranění. Výuku je nutné zahájit pod dohledem trenéra, po dobré přípravě je možný samostatný trénink.

Cvičení na hrazdách a posilovacích strojích

Posilování při skolióze má mnohostranný vliv na stav a funkčnost páteře: protahuje a narovnává páteř, zpevňuje svalový korzet, odstraňuje bolesti zad, zmenšuje úhel zakřivení a zabraňuje další progresi deformity. Tréninkový program by měl sestavit specialista, stejně jako techniku ​​cvičení kontrolovat. Pro odstranění zakřivení páteře je zvláštní pozornost věnována povrchovým a hlubokým zádovým svalům, svalům ramenního pletence, ohýbačům bérce a hýžďovým svalům.

Nejčastěji soubor cvičení obsahuje:

  • vodorovné blokové tyče;
  • hrazda s činkou a činkami;
  • hyperextenze;
  • trakce nájezdníků;
  • houpačky s nakloněnou činkou;
  • stahování z horního bloku na hrudník a za hlavu;
  • francouzský tisk;
  • rotoped;
  • orbitrek.
Zajímavé:  Geisha makeup doma: 15 fotek makeupu v japonském stylu.

Korekce deformity páteře se provádí pomocí cvičení na hrazdě. Typicky se používají závaží bez závaží, při kterých dochází k protažení páteře, posílení břišních svalů, snížení napětí a zátěže osového skeletu a posunutí obratlů do fyziologické polohy. Cvičení na vodorovné tyči je kontraindikováno, pokud úhel zakřivení dosáhne 26 stupňů (třetí stupeň) nebo více.

Kurzy jógy

Jógu lze cvičit jak v raném období deformace páteře, tak v případech zakřivení nad 50 stupňů. V klinické studii vědců z Kolumbijské univerzity bylo zjištěno, že pouze jedna jógová pozice, boční prkno, může snížit závažnost páteře o 32 %. K tomu musí pacienti se skoliózou udržovat rovnováhu těla alespoň třikrát týdně, opírat se o dlaně a chodidla po dobu 90 sekund. Průběh léčby trvá šest měsíců.

Lekce jógy pomáhají uvolnit svalovou tkáň, obnovit zdravý tonus, aktivovat krevní oběh, obnovit fyziologickou vzdálenost mezi těly obratlů, posílit svalový korzet, narovnat držení těla a zlepšit fungování vnitřních orgánů a systémů. Specialista doporučuje soubor cviků individuálně, s vyloučením kompresního zatížení páteře, antigravitačních a nepřirozených pozic, stoje na ramenou a záklonů. Jóga je kontraindikována při infekcích, zánětech, onemocněních krve a srdce, duševních poruchách a traumatických poraněních mozku.

Časopis «Bulletin of Science and Education», 2017. «Rekreační a léčebné plavání.» N. N. Muratová

Časopis „Pedagogicko-psychologické a léčebně-biologické problémy tělesné kultury a sportu“, 2007 „Skolióza ve věku základní školy“. Z.M.Kuzněcovová, A.N.Kudyasheva

img

Moskaleva V.V. Redaktor • Novinář • 10 let praxe

Zveřejňujeme pouze ověřené informace

Materiály umístěné na stránce napsali autoři s lékařským vzděláním a specialisté ze společnosti CMRT

obraz

Přihlaste se, abyste nezmeškali další a získejte jedinečný dárek od CMRT.

Kliknutím na tlačítko souhlasím se zpracováním mých údajů.

Zajímavé:  Jak zhubnout 50 kilogramů za pár dní.
Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Кнопка «Наверх»