Těte hned! 12 jasných znamení, že jste prokrastinátor. - bedivine.cz
Celebrity

Čtěte hned! 12 jasných znamení, že jste prokrastinátor

Termín „prokrastinace“ se objevil v Oxford Dictionary již v roce 1548. Zhruba ve stejné době se prokrastinace stala velmi diskutovaným tématem.

Prokrastinace je neustálé odkládání důležitých věcí, které vede k životním problémům a negativním psychickým dopadům, jmenovitě: stresu, pocitu viny, ztrátě produktivity a nízkému sebevědomí.

Ve 1977. století se ve vědecké komunitě začal široce diskutovat problém prokrastinace. V roce 1980 byly publikovány dva články: „Prokrastinace v lidském životě“ a „Překonávání prokrastinace“. V 1990. a XNUMX. letech XNUMX. století probíhal výzkum tohoto fenoménu, který tvořil základ práce Noaha Milgrama „Prokrastinace: Nemoc naší doby“. V současné době existuje celý časopis – Prokrastinace a vyhýbání se úkolům, který je celý věnovaný tomuto problému.

Dodnes přitom neexistuje jediná teorie vysvětlující příčiny prokrastinačního syndromu. A je nepravděpodobné, že by to bylo způsobeno tím, že vědci odložili úvahy o tom na později.

Zajímavé:  Jak zhubnout 45 kg za 3 měsíce.

Důvody prokrastinace

Prokrastinace je komplexní fenomén, který vzniká z řady důvodů. Za hlavní jsou považovány následující:

  • Nízké sebevědomí – člověk se neujme úkolu, protože se bojí neúspěchu. Strach z chyb je jedním z nejčastějších. Je hluboce zakořeněn v kultuře.
  • Perfekcionismus – člověk se přehnaně soustředí na ideální výsledek a bojí se možného neideálu. Prokrastinátor neví, co má dělat, aby dosáhl ideálního výsledku – a raději to nedělá vůbec.
  • Sebeovládání – člověk se podvědomě nechce stát úspěšným, vyčnívat z davu. Jako dětem nám často vrtá v hlavě, že žít jinak než ostatní nebo dělat něco jiného je špatné a zaslouží si odsouzení.
  • Neposlušnost – člověk nesplní úkol, protože s ním podvědomě nesouhlasí. Často se vyskytuje, když se úkol zdá zbytečný.
  • Únava je jakousi vzpourou prokrastinátorova těla, která signalizuje, že nemá dostatek prostředků na dokončení úkolu. Častým příznakem syndromu vyhoření je odkládání věcí.

Další pohled na příčiny prokrastinace je spojen s vědeckým a technologickým pokrokem a termínem „paralýza rozhodování“. Moderní lidé mají tolik možností, že přemýšlení o možných možnostech „sežere veškerou naši energii“. Ve výsledku si nemůžete nic vybrat.

Racionální pohled na problém poskytuje teorie dočasné motivace. Motivace člověka udělat konkrétní věc podle něj závisí na čtyřech složkách: důvěře v úspěch, hodnotě pro jednotlivce (zamýšlená odměna), termínu dokončení a citlivosti na zpoždění dokončení. Čím větší je důvěra v úspěch a hodnotu, tím vyšší je touha člověka pustit se do podnikání, spíše než prokrastinovat. Čím více času před termínem nebo čím větší je pravděpodobnost, že očekávaná doba práce bude zpožděna, tím menší chuť úkol udělat.

Typy prokrastinace

Podle Milgramova výzkumu existuje několik typů prokrastinace:

  • Domácnost – odkládání běžných domácích prací, jako je vynášení odpadků nebo mytí nádobí.
  • Prokrastinace při rozhodování zdržuje výběr jakýchkoli rozhodnutí, když jsou již k dispozici všechny potřebné informace.
  • Neurotické – oddalování životně důležitých rozhodnutí.
  • Akademický – odkládání všech věcí souvisejících se studiem.
  • Kompulzivní – prokrastinace jako stabilní typ chování.
Zajímavé:  Ideální tón: vše o tom, jak aplikovat základ.

Výzkumníci Chu a Choi rozdělují prokrastinátory na pasivní prokrastinátory – ty, kteří raději neodkládají věci na později, ale udělají to – a aktivní prokrastinátory – ty, kteří záměrně odkládají věci na poslední chvíli, protože jim vyhovuje pracovat pod tlakem termínů.

J.R. Ferrari rozděluje pasivní prokrastinátory (a těch je evidentně většina) na nerozhodné – ty, kteří se bojí udělat chybu a kvůli tomu prokrastinují, a vyhýbavé – ty, kteří se bojí, že je ostatní lidé odsoudí.

Důsledky prokrastinace

Co se stane, když věci neustále odkládáte na později:

  • progresivní pokles sebevědomí,
  • zvýšená úzkost,
  • další stres
  • vyhořet,
  • neúspěchy ve studiu,
  • pokles akademického výkonu.

Boj proti prokrastinaci pomůže zlepšit situaci ve výše uvedených oblastech – sebeúcta, zdraví, studijní výsledky. Pojďme přijít na to, jak porazit prokrastinaci.

Pravidla pro boj s prokrastinací

Jak se vypořádat s prokrastinací? Vzhledem k tomu, že důvody odkládání věcí na později mohou být zcela jiné, stejně jako rozsah důsledků, měly by se lišit i způsoby konfrontace.

Musíte se vypořádat se spoustou nesplněných úkolů, jako je vypořádání se s nepořádkem na půdě: podívejte se na každou položku zvlášť a pochopte, co vyhodit, co přeskládat na jiné místo a co nechat tak, jak je.

Začněme tedy uklízet půdu a přestaňme otálet.

Rozhodněte se o svých životních cílech

Pokud se vyhýbáte rozhodování pomocí prokrastinace, nejprve si utřiďte priority. Existuje několik způsobů, jak to provést:

  • Stanovení dlouhodobých, střednědobých a krátkodobých cílů. Přemýšlejte o svých nejdůležitějších cílech po dobu 5-10 let. Na jejich základě si stanovte cíle pro nadcházející rok. Pak – na měsíc. To vše si zaznamenejte na jedno místo, udělejte si třeba mindmap.
  • Zvýraznění prioritních oblastí v životě. Vyberte 5-6 oblastí, které jsou pro vás důležité (studium, sport, rodina, přátelství a další). Rozhodněte se, kam chcete v každém z nich za měsíc, rok a pět let dosáhnout.
Zajímavé:  Jaký je důvod vaší chudoby? Psycholog vysvětluje, proč je pro nás těžké zbohatnout.

Stanovení cílů může trvat den nebo déle, ale bude to stát za to. Nyní, když děláte to či ono rozhodnutí, budete vycházet ze svých priorit.

Vyhýbejte se zbytečným věcem

Neustálé odkládání určitých úkolů může být signálem, že tyto úkoly jsou pro vás zbytečné. Potřebujete bazén, když už cvičíte? Je v současné době opravdu nutné učit se druhý jazyk, nebo je to jen módní záležitost?

Podívejte se znovu na své priority a cíle. Nebojte se vzdát toho, co k překonání prokrastinace nepotřebujete.

Uspořádat věci

Když je vše úhledně rozloženo na policích, je mnohem snazší přejít k jejich provedení. Systémy pro třídění úkolů jsou popsány v time managementu. Nejznámější je Eisenhowerova matice, která rozděluje záležitosti na důležité a naléhavé, důležité a neurgentní, nedůležité a naléhavé, nedůležité a neurgentní.

Dalším způsobem, jak přestat prokrastinovat, je rozdělovat úkoly na základě termínů. Zde je sestaven seznam úkolů a uveden čas jejich dokončení. Zvláštní pozornost by měla být věnována malým úkolům: pokud dokončení nevyžaduje více než 5 minut, udělejte úkol okamžitě a zapomeňte na odložení na později.

Rozložte své síly

Sportovci vědí, jak důležité je správně rozložit úsilí. Nevyhrává ten, kdo nejlépe odstartoval, ale ten, kdo si udržel síly na závěrečný tlak. Nesnažte se udělat vše za jeden den – rozložte zátěž rovnoměrně na celý týden. Využijte své nejproduktivnější fáze dne k řešení obtížných problémů a boj s prokrastinací pak bude jednodušší.

Trénujte svou vůli

I s nejlépe navrženým systémem může být obtížné a nepříjemné začít pracovat. Dobrou zprávou je, že se můžete naučit přinutit se dělat věci, které jsou pro vás obtížné a které se vám ve skutečnosti nelíbí. Jak? S pomocí každodenních návyků: kliky, cvičení, večerní úklid, učení nových cizích slov. Každý den, když se budete nutit vzít na sebe malý a pro vás nepříliš příjemný úkol, brzy pocítíte, že globálnější záležitosti nejsou tak děsivé.

Zajímavé:  Mocha barva na vlasy 20 fotografií odstínů na vlasech - recenze barev, komu vyhovuje toto barvení.

Systematizujte svou práci

Psaní eseje nebo dlouhé eseje je rozhodně něco z kategorie „důležité a naléhavé“ a přesně odpovídá cílům studenta. Proč je ale tak těžké donutit se překonat prokrastinaci? Protože úkol se zdá být obrovský jako slon. Ale pokud je tento „slon“ nakrájen na kousky, pak si sami nevšimnete, jak ho jíte. Rozdělte obtížné úkoly na menší a stanovte si malé termíny. Postupovat k implementaci postupně – to značně usnadní boj proti prokrastinaci.

Motivujte se

Motivace je hlavním štítem bojovníka proti prokrastinaci. Neustále si připomínejte nejen to, že si ke konkrétnímu úkolu musíte sednout, ale také proč je to nutné. Změňte frázi „Musím“ na frázi „Toto je moje volba, protože. “.

Co jiného můžete s prokrastinací dělat? Použijte vizualizaci: představte si, jaké ovoce vám přinese úspěšné dokončení úkolu, jaké nadšení a dobrá nálada vás čeká. Za splnění úkolů se nezapomeňte pochválit a odměnit. Kdo, když ne ty?

Slíbit

Dalším způsobem, jak bojovat s prokrastinací, je pocit odpovědnosti. Pokud někomu ze svých blízkých slíbíte, že splníte úkol do stanoveného termínu, je menší pravděpodobnost, že termín prošvihnete. Zklamete totiž nejen sebe, ale i toho druhého.

Například ve Foxford Home School může být tato osoba vaším mentorem. Můžete mu slíbit, že úkol splní do určitého termínu, a mentor vám pomůže na úkol nezapomenout a bude vás při práci na něm podporovat.

Odpusť si

Nesnažte se stát supermanem. Prozradíme vám tajemství: neexistují lidé, kteří každý den plní 100 % svých úkolů. Všichni občas lenošíme a věci odkládáme. Každý zažije zhroucení.

Podle studie provedené mezi studenty Carletonské univerzity vede schopnost odpustit si prokrastinaci k menší prokrastinaci v podobné situaci v budoucnu.

Zajímavé:  Jak nosit kardigany, abyste si nepřidali věk navíc: 5 nápadů pro krásný vzhled.

Brzy se vám ozveme!

Nebo vám napíšeme e-mail, pokud se nemůžete dovolat po telefonu.

12 příznaků prokrastinátora

12 příznaků prokrastinátora

Módní slovo „prokrastinace“ je vhodné pro ospravedlnění doslova čehokoli: zmeškané termíny, lenost, neochota udělat, co je nutné. Jak pochopit, že nejde o dočasné impulsy, ale o celý problém? Pokud odpovíte „ano“ alespoň na polovinu bodů, je čas začít. včas!

1. Nedělní večer je nejhorší
Teď musím udělat vše, co jsem celý týden odkládal.

2. Připomenutí nepomáhají

Telefon pípá – je čas pracovat a do tří hodin odpoledne se nestihnete stihnout. A neexistuje jediný důvod, ale existuje mnoho odpovědí.

3. Neustále si vymýšlíte výmluvy

A věnuje tomu více času než samotné práci.

4. Vyzkoušejte různé techniky koncentrace

Ale ne, nepomáhají ani zvuky moře, ani rytmická hudba, ani speciální dýchání. Stejně jako vypnutí internetu, meditací, energetických nápojů. Nic!

5. Nemůžete dělat málo, ale často

Takže semestrální práce je napsána za den, stejně jako velká výzkumná práce pro práci. Sice málo, ale měl jsem čas!

6. Sociální sítě hodně překážejí

Ale opravdu chci vědět, co teď dělají všichni ostatní!

7. Vždy si stěžujete, že den nemá dostatek hodin

Ale ve skutečnosti jen ztratíte to, co máte. Hlavně na sociálních sítích a k sebebičování.

8. Jste neustále unavení

Musíte chodit pozdě spát, abyste všechno stihli, a vstávat brzy, abyste odkládali do pozdních hodin. Uzavřený kruh.

9. Píšeš seznamy

A seznamy seznamů. A tak zaneprázdněn být produktivní, že na práci nezbývá čas.

10. Nejste příliš spokojeni se svým současným zaměstnáním.

Nebýt jí, váš vnitřní génius by se už určitě odhalil!

Zajímavé:  Jak správně aplikovat korektor pod oči: pokyny krok za krokem a recenze produktů.

11. Jdeš do práce – a je čas na oběd

12. Lehnete si, abyste si trochu odpočinuli a nabrali síly

Neposloucháte budík a spíte déle, než jste zamýšleli. A zase není čas.

Líbil se vám článek? Přihlaste se k odběru kanálu, abyste byli informováni o nejzajímavějších materiálech

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button