8 mylných představ o vitamínech a doplňcích výživy, kterým většina lidí věří. - bedivine.cz
Krása

8 mylných představ o vitamínech a doplňcích stravy, kterým většina lidí věří

Průmysl a popularita vitamínů a doplňků výživy stále nabírá na síle. Pokud chcete začít podnikat, pak je čas – svět šílí do zdravého životního stylu, věčného mládí a terapie proti stárnutí.

Přeložil jsem pro vás nedávný článek publikovaný MedicalNewsToday.

Podle analytiků byl v roce 2016 celosvětový obrat potravinářských přídatných látek odhadován na 132,8 miliard dolarů [1]. Do roku 2022 odborníci předpovídají, že přesáhne 220 miliard dolarů.

Podle průzkumu National Center for Health and Nutrition Examination v letech 2011–2012 52 % [2] dospělých ve Spojených státech amerických uvedlo užívání nějakého druhu doplňku stravy. Každý třetí člověk (31 %) užíval multivitaminy.

Je zřejmé, že lidé chtějí být zdraví a vyhýbat se nemocem. A pokud věříte, že užívání relativně levné pilulky každý den zvyšuje vaše šance na dlouhý a zdravý život, není divu, že jsou tak populární.

Marketingové společnosti obratně manipulují s touhou lidí být zdravý a mít ideální tělo, aby zajistily poptávku po svých produktech. Než budeme pokračovat, je důležité poznamenat, že v některých případech jsou doplňky stále nutné. Například Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) [3] doporučuje ženám v plodném věku užívat kyselinu listovou.

Stejně tak pro lidi žijící v chladnějším klimatu, kde je přirozené sluneční světlo vzácné, je vitamín D důležitým doplňkem.

Než se tedy rozhodnete užívat doplňky, poraďte se s odborníkem a dodržujte jeho doporučení.

Obecně platí, že u dospělých a relativně zdravých lidí, kteří jedí vyváženou stravu, není suplementace nutná. Vzhledem k tomu, že tyto produkty stojí na křižovatce vědy a marketingu, není divu, že existují určité mýty o jejich potenciálních přínosech.

MÝTUS 1. VÍCE JE VŽDY LEPŠÍ

Pokud jde o vitamíny, tak to vůbec neplatí. Ve skutečnosti je přebytek často nebezpečný. Protože vitaminové a minerální doplňky jsou volně prodejné, lidé mají tendenci předpokládat, že jsou bezpečné, bez ohledu na dávkování. Vysoké dávky některých vitamínů však mohou narušit vyladěné tělesné systémy. Například podle American Cancer Society [4]: „Nadbytek vitamínu C může ovlivnit schopnost těla absorbovat měď, kov, který tělo potřebuje. Nadbytek fosforu může narušovat vstřebávání vápníku tělem. Tělo nedokáže zužitkovat přebytečné vitamíny A, D a K a hrozí toxické účinky na tělo.“

Navíc hypervitaminóza vitamínu C [5] nebo vápníku [6] může způsobit průjem a vyprovokovat bolest v epigastriu. Užívání příliš velkého množství vitaminu D po dlouhou dobu může vést k hromadění vápníku v těle, což má za následek hyperkalcémii [7]. Hyperkalcémie způsobuje, že kosti se stávají zranitelnými a křehkými. Kromě toho může být narušena funkce ledvin a srdce.

MÝTUS 2. POKUD JE NA ŠTÍTKU NApsáno „PŘÍRODNÍ“, ZNAMENÁ TO, ŽE JE BEZPEČNÉ

Bohužel termín „přírodní“ nemá žádný vliv na bezpečnost nebo účinnost doplňku. Například kyanid je přírodní sloučenina produkovaná kapradinami. To samozřejmě neznamená, že doplňky obsahují kyanid. Některé přírodní rostlinné sloučeniny mají léčivé vlastnosti, ale to není vše. Například kořeny pampelišky mají projímavé vlastnosti a listy pampelišky mají diuretické vlastnosti.

Další otázka ohledně koncentrace: kolik této rostlinné sloučeniny zůstává v konečném produktu? Může se jednat o stopová množství nebo naopak o zvýšené koncentrace.

MÝTUS 3. DOPLŇKY LZE KOMBINOVAT S LÉKY

Jak bylo uvedeno výše, protože doplňky jsou volně prodejné a jsou prodávány jako „přírodní“ a bezpečné, existuje rozšířená mylná představa, že nemohou interagovat s předepsanými léky.

Ve skutečnosti mnoho doplňků obsahuje aktivní složky, které nejsou vždy kompatibilní s léky. Tito. Doplňky mohou zvýšit nebo snížit účinky farmaceutických léků.

Přehled z roku 2012 [8] zkoumal „lékové interakce a kontraindikace spojené s bylinami a doplňky stravy“. Vědci našli nejméně 1491 různých interakcí mezi bylinnými a dietními doplňky a léky.

Zejména doplňky obsahující hořčík, třezalku, železo, vápník a ginkgo měly největší počet interakcí.

Skutečnost, že většina [9] lidí užívajících bylinné nebo dietní doplňky nemluví o jejich užívání s odborníkem, zvyšuje riziko potenciálních problémů.

MÝTUS 4: VITAMÍNY A MINERÁLNÍ DOPLŇKY CHRÁNÍ SRDCE

Myšlenka, že vitamínové a minerální doplňky podporují zdraví srdce, je povzbudivá. Rozsáhlý přehled a metaanalýza [10] publikovaná v roce 2018 však nezjistila žádný významný přínos suplementace. Celkově autoři dospěli k závěru:

«Celkově důkazy o populárních suplementech (multivitaminy, vitamín D, vápník a vitamín C) neprokazují přínosy v prevenci kardiovaskulárních onemocnění, infarktu myokardu nebo mrtvice, ani nevykazují přínosy při snižování rizik úmrtí z jiných příčin.»

Ačkoli bylo zjištěno, že „pouze kyselina listová a vitamíny B6 a B12 snižují potenciální riziko mrtvice“, tyto účinky byly sečteny jako malé.

MÝTUS 5. VITAMÍN C PŘEDCHÁZÍ NAchlazení

I když je na této populární myšlence něco pravdy, důkazy, že vitamín C může zabránit nachlazení, jsou slabé.

Například Cochrane [11] přehled z roku 2013 se ponořil do existujících důkazů. Cílem autorů bylo „zjistit, zda vitamin C snižuje frekvenci, trvání nebo závažnost nachlazení, když se používá denně jako pravidelný doplněk nebo jako terapie, když se poprvé objeví příznaky nachlazení“.

Vědci zjistili, že suplementace vitaminem C nezabrání nachlazení u běžné populace. Došli však k závěru, že suplementace vitaminem C může snížit závažnost příznaků a dobu trvání onemocnění.

Došli také k závěru, že „může být užitečný pro lidi vystavené krátkodobé namáhavé fyzické námaze“, jako jsou maratónští běžci.

MÝTUS 6. VITAMIN D PŘEDCHÁZÍ RAKOVINY

Vědci provedli velké množství výzkumů, aby zjistili, zda vitamin D může předcházet rakovině nebo ji léčit. Navzdory velkému množství studií, jak je vysvětleno v jednom článku [12], stále nepanuje shoda v tom, zda má vitamín D pozitivní protirakovinný účinek.

V roce 2018 randomizovaná, placebem kontrolovaná studie [13] zahrnující 25871 XNUMX účastníků zkoumala suplementaci vitaminu D a riziko rakoviny. Vědci zjistili, že „doplňování vitaminu D nesnížilo výskyt invazivní rakoviny nebo kardiovaskulárních onemocnění ve srovnání s placebem“.

MÝTUS 7. PROBIOTIKA A PREBIOTIKA PRO VŠECHNY NEMOCI

V posledních letech se objevilo neuvěřitelné množství produktů, které tvrdí, že zlepšují zdraví střev a řeší řadu dalších problémů. Rozšířila se zejména probiotika a prebiotika.

Probiotika jsou produkty nebo doplňky — komplex prospěšných mikroorganismů, které jsou ve střevech a normalizují jeho fungování.

Prebiotika jsou přípravky nebo doplňky — organické sloučeniny, které vytvářejí příznivé podmínky pro růst a množení bakterií z probiotických skupin.

Není pochyb o tom, že střevní bakterie jsou životně důležité pro dobré zdraví. Věda o mikrobiomu je stále relativně mladá, ale údaje o ní se již aktivně využívají při léčbě hypertenze [14], diabetu [15] a deprese [16].

Přestože existuje velká kontroverze v chápání vztahu mezi mikrobiomem a zdravím, můžeme říci, že tato mladá oblast výzkumu je neuvěřitelně slibná a náročná.

Vědci prokázali [17], že probiotika mohou být účinná při cestovatelském průjmu, střevních poruchách spojených s užíváním některých antibiotik a také snižují některé příznaky syndromu dráždivého tračníku (IBS). Jinak však existuje jen málo důkazů o tom, že probiotika nebo prebiotika poskytují zdravotní výhody.

Vše se samozřejmě může změnit – výzkumy pokračují. V současnosti je to však marketing, který řídí prodej probiotik a prebiotik pomocí nejednoznačné terminologie, jako je „zdraví střev“ a „zdraví trávení“.

Podle Národního centra pro doplňkové a integrované zdraví (NCCIH) [18]:

„Ve většině případů stále nevíme, která probiotika jsou prospěšná a která ne. Také nevíme, kolik probiotik by lidé měli užívat nebo kdo z nich bude mít největší prospěch. I v nejlépe prozkoumaném prostředí vědci stále pracují na zodpovězení těchto otázek.“

Protože úřady nepovažují probiotika za léky, regulují je méně přísně, což vyvolává další obavy. Jak vysvětluje jeden autor [19]:

«Současná regulace probiotik neochrání spotřebitele a lékaře, když se probiotika používají u závažných onemocnění.»

MÝTUS 8. ANTIOXIDANTY PRODLOHUJÍ ŽIVOTNOST

Oxidace je přirozená a normální chemická reakce v lidském těle. V důsledku nadměrné nekontrolované oxidace vznikají volné radikály, které jsou vysoce chemicky reaktivní a mohou poškodit buňky.

Antioxidanty jsou sloučeniny, které zabraňují nadměrné oxidaci. Patří mezi ně [20] vitamín C, vitamín E, selen a karotenoidy, jako je beta-karoten.

Ovoce a zelenina jsou bohaté na antioxidanty. Někdo by si mohl myslet, že antioxidanty mohou být jedním z důvodů, proč jsou ovoce a zelenina tak prospěšné. Nicméně NCCIH [21] vysvětluje:

„Studie ukázaly, že lidé, kteří jedí více ovoce a zeleniny, mají nižší riziko vzniku určitých onemocnění; není však jasné, zda tyto výsledky souvisejí s množstvím antioxidantů nebo vysokým obsahem jiných živin v ovoci a zelenině, stejně jako s dalšími faktory a složkami lidské stravy nebo životního stylu.“

NCCIH také poznamenává, že velké studie zkoumaly, zda antioxidační doplňky mohou pomoci předcházet chronickým onemocněním, včetně rakoviny, srdečních chorob a šedého zákalu, ale že „ve většině případů antioxidanty nesnižují rizika rozvoje těchto onemocnění“.

Kromě zdravé stravy se zdá, že užívání antioxidačních doplňků může dále snížit oxidaci a v důsledku toho snížit riziko onemocnění a smrti. Nicméně, jako u většiny věcí v lékařské vědě, věci nejsou tak jasné.

Existují důkazy, že užívání antioxidačních doplňků může zkrátit očekávanou délku života. K prozkoumání tohoto problému provedl Cochrane rozsáhlý přehled [22]. Shromáždili výsledky 78 randomizovaných klinických studií zahrnujících 296 707 účastníků.

Když vědci analyzovali pouze studie s nejnižším rizikem zkreslení, účastníci, kteří užívali antioxidační doplňky, měli 1,04krát vyšší pravděpodobnost úmrtí než ti, kteří buď nebrali žádné doplňky, nebo užívali placebo.

Celkově tým Cochrane dospěl k závěru, že „současné důkazy nepodporují používání antioxidačních doplňků v běžné populaci nebo u pacientů s různými nemocemi“.

Vitamíny, minerály a antioxidanty jsou životně důležité pro dobré zdraví. Pestrá a vyvážená strava jich však lidem zajistí dostatek.

Kromě vitaminu D a kyseliny listové, jak bylo zmíněno na začátku, jsou výhody suplementace pro dospělé v nejlepším případě minimální. Přestože průmysl doplňků stravy vzkvétá, rozhodně lidem neuškodí, když budou k marketingovým materiálům výrobců a distributorů skeptičtí.

Každý, kdo zvažuje užívání doplňků stravy, ale má již existující zdravotní stav, by se měl nejprve poradit s odborníkem a ne se samoléčbou.

Mylné představy o vitamínech, doplňcích stravy a lécích

Často při užívání léků pacienti využívají informace získané z médií a reklamy, ale i rady od rodiny a přátel a ignorují návštěvu lékaře a nutnost pečlivě prostudovat návod k léku. V takových případech mohou mít pilulky negativní dopad na vaše zdraví a pohodu. Namísto zlepšení svého zdraví můžete získat komplikace a vedlejší účinky. Mnoho pacientů je nedbalých zejména na užívání antibiotik, různých doplňků stravy a vitamínů. Jaké mylné představy existují o užívání těchto léků?

Mýty o onemocnění jater: v televizi vám o tom neřeknou

Antibiotika mohou pomoci s jakoukoli infekcí

Antibiotika mohou pomoci s jakoukoli infekcí

Mnoho pacientů bere antibiotika na jakoukoli infekci v domnění, že by měla pomoci a patogeny odstranit. To je však nesprávná informace a užívání antibiotik bude účinné pouze v případě bakteriálních infekcí a pouze v případě, že jsou tyto mikroby citliví na lék. Běžná nachlazení a akutní respirační virové infekce, stejně jako chřipka, jsou ve většině případů způsobeny viry, proti kterým jsou antibiotika k ničemu. Proto, pokud máte bolest v krku, neměli byste okamžitě chytit tablety Amoxiclav nebo Sumamed, měli byste se poradit s lékařem, abyste zjistili příčiny bolesti. Pokud se jedná o virovou infekci, může být i taková léčba škodlivá. Pokud jste tedy nachlazení nebo se necítíte dobře, je přípustné použít ke zmírnění stavu pouze symptomatické prostředky, nikoli však antibiotika. Pokud existují chronické patologie, tlakové skoky nebo ložiska infekce, měli byste se poradit s lékařem, aby mohl vybrat nejoptimálnější a nejbezpečnější léčbu s ohledem na stávající příznaky a možné komplikace.

Vitamíny není třeba zmiňovat

Mnoho pacientů často v určitých obdobích užívá vitamíny samostatně, aby doplnili své zásoby v těle a posílili imunitní systém. Při kontaktu s lékařem ohledně léčby některých onemocnění, úpravě terapie nebo kvůli exacerbaci nepovažují za nutné zmiňovat užívání vitamínů, protože se domnívají, že tyto léky nijak neovlivňují příjem léků. To je častá chyba, protože vitamíny a minerály jsou klasifikovány jako biologicky aktivní látky, které mohou významně ovlivnit metabolismus léků předepsaných lékařem. Některé z vitamínů tak výrazně komplikují vstřebávání či biotransformaci tablet pro hlavní léčbu a mohou také měnit rychlost jejich inaktivace a vylučování ledvinami. Podobný účinek mohou mít i volně prodejné minerální doplňky používané k úpravě některých poruch (nedostatek vápníku, jódu nebo hořčíku). Proto, než předepíšete tablety lékaři, musíte mu říci, které vitamíny jsou užívány a v jaké formě.

Užívání doplňků stravy je bezpečnější než tablety

Užívání doplňků stravy je bezpečnější než tablety

Úplná bezpečnost doplňků stravy je dalším mýtem rozšířeným mezi pacienty, věří tomu většina těch, kteří tyto produkty aktivně používají. Lékaři však uvádějí smutné statistiky nepříznivých následků, dokonce i úmrtí, spojených s užíváním těchto „bezpečných“ pilulek. Je třeba připomenout, že doplňky stravy nejsou léky, které se používají při léčbě konkrétní patologie, ale potravinářské přídatné látky, které nemají status a registraci jako léky. Jejich použití je přípustné u prakticky zdravých lidí jako prevence určitých problémů nebo jako součást komplexní terapie různých patologií ve fázi navazující léčby nebo rehabilitace. Pokusy o použití doplňků stravy v boji proti infekcím, hypertenzi nebo mrtvici jsou smrtelné;

Při registraci doplňků stravy se zjišťuje pouze jejich toxikologická, chemická a biologická nezávadnost, ale skutečnou účinnost nikdo neregistruje a nestuduje. Štítky na obalech mohou slibovat mnohé, ale ve skutečnosti se může ukázat, že nejde o nic jiného než o reklamní trik. Požadavky na tyto pilulky nejsou tak přísné jako na léky a nikdo nesleduje ani oficiálně neregistruje vedlejší účinky jejich užívání. Látka obsažená v těchto lécích, pokud je užívána jako součást hlavní léčby, může vést k nepříznivým výsledkům a vedlejším účinkům kvůli možnosti interakce se složkami léčiva. Proto je třeba také užívání doplňků stravy konzultovat s lékařem.

Léky je třeba mít po ruce

Vyvinuly se tradiční zvyky uchovávat léky v koupelně nebo kuchyni, kde je pravděpodobněji vidět a je menší šance, že je přehlédnete. Tablety a mnoho dalších forem léků jsou však extrémně citlivé na podmínky skladování, vystavení světlu, teplu nebo vlhkosti a agresivním složkám domácích chemikálií rozstřikovaných do vzduchu. Léky, které se namočí ve vaně nebo se přehřejí v zásuvce skříně nad kuchyňským sporákem, se proto mohou proměnit v jed. Použití takových léků se změněnými vlastnostmi může mít za následek v nejlepším případě nedostatečnou nebo sníženou účinnost a v nejhorším případě vedlejší účinky nebo komplikace.

Je důležité si pamatovat: správné uchovávání léku předpokládá suché a chladné místo, nepřístupné dětem a zvířatům, bez přímého slunečního záření a vystavení změnám teploty a vlhkosti.

Bez ohledu na způsob podání tableta stále končí v žaludku.

Bez ohledu na způsob podání tableta stále končí v žaludku.

To si myslí mnoho pacientů, když se při užívání zakousnou do tablety nebo kapsle. To je však nesprávná pozice, protože mnoho léků je navrženo tak, aby se vstřebaly ve střevech a prošly žaludkem neporušené. K tomu jsou pokryty skořápkou nebo kapslí, která chrání lék před rozkladem pod vlivem kyseliny chlorovodíkové žaludeční šťávy. Kromě toho se léky musí zapíjet dostatečným množstvím tekutiny, aby se nezastavily na úrovni jícnu a nešly přímo do žaludku, jinak může dojít k podráždění sliznic. Vždy byste si měli prostudovat návod, který uvádí, jak tablety správně používat a zda je lze žvýkat či nikoliv.

Použité fotografické materiály Shutterstock

Číst dál

LED paprsky v kosmetologii: co umí a jak je používat?

LED terapie je léčba světlem a v různých barvách. Jejich výměnou v přístroji můžete vyřešit různé kožní problémy.

Lapače tuku: nejúčinnější způsoby nápravy problémových partií na obličeji a těle

Odkud se tukové pasti berou a jak se jich zbavit? Najděte efektivní způsoby, jak opravit problémové oblasti v našem článku.

Mýty o onemocnění jater: v televizi vám o tom neřeknou

Nemoci možné ve vlaku: prevence ARVI a infekcí

Aby vaše dlouho očekávaná dovolená s výlety k moři nebo cestováním do zahraničí nebyla zastíněna různými nemocemi, musíte znát jejich příčiny.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Кнопка «Наверх»
bedivine.cz