Jak sport ovlivňuje mozkové funkce. - bedivine.cz
Krása

Jak sport ovlivňuje mozkové funkce?

VZTAH SPORTU A INTELIGENCE. JAK TĚLESNÁ ČINNOST OVLIVŇUJE ČINNOST MOZKU *

Anotace:
V tomto článku se podíváme na změny stavu mozku při sportování. Pojďme studovat procesy, které se vyskytují v mozku při fyzické aktivitě. Pojďme analyzovat vztah mezi fyzickou aktivitou a intelektuální aktivitou a jako pole vybereme vysokoškolské studenty z města Samara

Klíčová slova:
fyzická aktivita, intelektuální procesy, neurony, akademický výkon

Každý ví, že fyzická aktivita nám umožňuje získat zdravé, krásné, silné a odolné tělo. A málokdo považoval sport za účinný nástroj rozvoje našich intelektuálních schopností. Nový výzkum nás přesvědčuje, že „sport nás dělá chytřejšími“. Existuje jednoduchý vzorec: při fyzické aktivitě proudí do mozku krev s živinami a kyslíkem, mozek zase spotřebovává velké množství kyslíku pro své efektivní fungování. Tento efekt není izolovaný. Fyzická a mozková aktivita mají složitější interakci. Podívejme se podrobněji na aspekty této interakce. Omezená, jemná fyzická aktivita stimuluje práci mnoha orgánů a tkání těla, včetně práce nervových buněk v mozku, což vede k urychlenému vývoji a větvení dendritů. Růst dendritů určuje všechny intelektuální procesy. Za zmínku také stojí, že cvičení stimuluje uvolňování neurotransmiterů, které snižují úzkost a způsobují pocit euforie. Takové neurotransmitery se nazývají endokanabinoidy, tyto molekuly mají mnoho funkcí: podílejí se na regulaci chuti k jídlu, ovlivňují paměť, emoce atd. Výše diskutované procesy jsou potvrzeny výsledky některých studií. Studie byla založena na datech z texaských univerzit, přičemž vědci z Texaské univerzity v Dallasu v roce 2013 tvrdili, že cvičení stimuluje průtok krve do zadní cingulární kůry a hippocampu. V těchto oblastech se zvýšila aktivita neuronů. Účastníci experimentu, kteří pravidelně cvičili v posilovně, měli lepší výsledky v paměťových testech a změny nastaly přesně v tomto pořadí: nejprve se zlepšil průtok krve, poté kognitivní schopnosti. Mimochodem, nejde o první studii, která ukazuje pozitivní vliv fyzického cvičení na mozkové funkce. Později vědci z Texaské univerzity, kteří analyzovali data 1100 studentů – jejich studijní výsledky na univerzitě a pravidelnost navštěvování tělocvičny, dospěli k závěru, že studenti, kteří získali nejvyšší skóre, z větší části pracovali minimálně 30 minut 3x týdně, ale dobří a C studenti Trénovali jsme pouze 2x týdně. Za účelem ověření spolehlivosti dat a také analýzy úrovně fyzické a intelektuální aktivity studentů v Samaře jsme provedli průzkum, jehož výsledky jsou uvedeny na obr. 1.

Číslo časopisu Bulletin of Science č. 9 (9) ročník 1

Citační odkaz:

Romanova D.S., Kurochkina N.E. VZTAH SPORTU A INTELIGENCE. JAK FYZICKÁ AKTIVITA OVLIVŇUJE ČINNOST MOZKU // Bulletin of Science č. 9 (9) ročník 1. s. 70 — 71. 2018 ISSN 2712-8849 // Elektronický zdroj: https://www.bulletin-science.rf/article / 460 (datum přístupu: 21.05.2024)

Alternativní odkaz v latince: vestnik-nauki.com/article/460

Nalezeno hrubá chyba (plagiátorství, zfalšované údaje nebo jiné porušení etiky vědeckého publikování)?
— napsat dopis redaktorovi časopisu: zhurnal@vestnik-nauki.com

Bulletin of Science Media EL č. FS 77 — 84401 © 2018. 16+

V vydáních časopisu mohou být zmíněny organizace (Meta, Facebook, Instagram), u kterých soud rozhodl o likvidaci nebo zákazu činnosti, která nabyla právní moci z důvodů stanovených federálním zákonem ze dne 25. července 2002 č. 114-FZ „O boji proti extremistickým aktivitám“ (dále jen federální zákon „o boji proti extremistickým aktivitám“) nebo na organizaci zařazené do zveřejněného jednotného federálního seznamu organizací, včetně zahraničních a mezinárodních organizací uznaných za teroristické v souladu s právními předpisy Ruské federace, aniž by bylo uvedeno, že příslušné veřejné sdružení nebo jiná organizace je zlikvidována nebo její činnost je zakázána.

Sport a studium: jak fyzická aktivita ovlivňuje mozek

Když děláme kliky, běháme nebo hrajeme volejbal, naše fyzická námaha způsobuje růst buněk v několika částech mozku. Mezi nimi je hipokampus, oblast mozku, kde se tvoří vzpomínky. Při pravidelném cvičení se hipokampus zvětšuje a s ním se zvyšuje dlouhodobá paměť. Schopnost zapamatovat si informace se zlepšuje již po prvním tréninku a tento efekt mají jak kardio, tak silové cviky.

Tip: proveďte 30 cviků40 minut před učením se na zkoušku nebo test, abyste si lépe zapamatovali důležitá data, termíny a vzorce.

. Zvýšená koncentrace

Další oblastí, která se při cvičení vyvíjí, je prefrontální kortex. Je to to, co člověk používá k rozhodování, sebeovládání a udržení pozornosti. Fyzická aktivita stimuluje její růst. Intenzivní trénink navíc zlepšuje krevní oběh, tělo začne spotřebovávat více kyslíku, který se dostává do mozku a pomáhá mu lépe pracovat. Fyzická aktivita vám pomůže zůstat bdělí a lépe se soustředit.

Tip: Než se posadíte ke studiu, zacvičte si kardio, jděte si zaběhat nebo zajděte do bazénu.

Vývoj neuroplasticity

Neuroplasticita je schopnost mozku adaptovat se na nové podmínky a učit se novým věcem. Podle nedávného výzkumu lze tuto funkci zlepšit pomocí vysoce intenzivního intervalového tréninku (HIIT). Tato cvičení se skládají ze série vysoce intenzivních kardio cvičení prokládaných obdobími aktivního odpočinku. Cvičební programy najdete online nebo se přihlaste na skupinové lekce HIIT v tělocvičně.

Tip: Zkuste si o víkendu zacvičit HIIT, abyste zjistili, zda je pro vás tento typ aktivity vhodný.

. Růst nervových spojení

Během učení roste počet mozkových buněk (neuronů) a vznikají mezi nimi nová spojení. Každá nová dovednost, kterou se naučíme, ať už je to cizí jazyk nebo bruslení, rozvíjí náš mozek a činí jej vnímavějším k dalšímu učení. Nové sportovní aktivity vedou také k utváření nových nervových spojení, což nám v konečném důsledku pomáhá při studiu složitých školních předmětů a práci s velkým množstvím informací.

Tip: Využijte každé příležitosti vyzkoušet nový aktivní koníček, jako je tanec, bojová umění, skateboarding a další.

. Více energie a pozitivních emocí

Fyzická aktivita pomáhá tělu produkovat norepinefrin, dopamin a serotonin – chemické látky zodpovědné za bdělost, udržení paměti, motivaci, dobrou náladu a emoční regulaci. Jinými slovy, sportování dává člověku sílu, sebevědomí a motivaci uspět ve škole a nacházet zajímavé aktivity.

Rada: nejdůležitější je naučit se při sportu relaxovat a bavit se. K tomu si musíte najít něco, co se vám líbí, a kombinovat různé druhy cvičení v průběhu týdne.

Podpora zdraví

Výhody sportu pro intelektuální aktivitu se neomezují pouze na růst nervových spojení v mozku. Zvládání stresu, lepší spánek a silnější imunitní systém jsou příznivé důsledky pravidelné fyzické aktivity.

Díky dobrému zdraví mají školáci více prostředků na dobré studium. Pro dosažení léčebného účinku byste se měli zaměřit na standardy Světové zdravotnické organizace: dospívajícím se doporučuje každý den 60 minut mírné aktivity a alespoň tři intenzivní silové a kardio tréninky týdně.

Tip: Zkuste si před spaním zacvičit jógu nebo sadu protahovacích cviků, abyste se osvobodili od starostí a nastavili se na dobrý odpočinek.

. Sebekázeň

Pravidelné cvičení nás učí mnoha praktickým dovednostem, jako je rozvíjení vůle a dovedností řízení času. Fyzická aktivita by samozřejmě měla být příjemná, ale i ti nejoddanější sportovní fanoušci mají chvíle únavy, lenosti a nízké motivace. Pokud se naučíte věnovat čas sportu i v takto těžkých obdobích, bude pro vás snazší dělat mnoho dalších těžkých věcí.

Sport učí to hlavní: čím více praxe v něčem budete mít, tím lépe v tom budete. Úspěch se skládá z malých, ale nepřetržitých kroků.

Tip: sledujte svůj pokrok pomocí aplikací nebo deníku, pamatujte, že je lepší cvičit často a krátkou dobu, než vyčerpávat tělo dlouhými tréninky a pak skončit.

Co si pamatovat

  • Sport přináší mozku okamžité i dlouhodobé výhody: účinek lze zaznamenat již po prvním tréninku, ale pravidelné cvičení povede k působivějšímu úspěchu.
  • Ideální tréninkový režim je kombinace různých druhů cvičení, kardia a síly.
  • Minimálně třikrát týdně tělo potřebuje vysoce intenzivní cvičení, jako je běh, plavání a komplexy k posílení všech svalových skupin.
  • Neměla by se zanedbávat ani nízká nebo střední aktivita: chůze ve svižném tempu, jóga, váš oblíbený sport – badminton nebo jízda na kole – mají také pozitivní vliv na celkovou fyzickou kondici a mozkové funkce.

Autor textu: Albina Nasyrová

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Кнопка «Наверх»
bedivine.cz