Pryč s koronavirem! 5 potravin, které mohou posílit imunitu. - bedivine.cz
Krása

Pryč s koronavirem! 5 potravin, které mohou posílit vaši imunitu

Strava, spánek, voda: co dělat pro posílení imunitního systému

ukreplenie-immuniteta-2.jpg

Léto je čas pečovat o sebe a své zdraví. To platí zejména letos, v době pandemie nové koronavirové infekce, kdy se stále více ozývají hlasy hovořící o druhé vlně epidemie na podzim. Podzimní nachlazení každopádně tradičně provází chřipka a SARS, takže péče o imunitu rozhodně nebude zbytečná.

Jak ale správně posilovat imunitu? A jak nepropadnout triku mýtů o obranyschopnosti těla, plýtvání časem i penězi nebo si dokonce neuškodit? Speciálně pro KP se k pravdě a mýtům o imunitě vyjádřil Vladimír Beketov, kandidát lékařských věd, praktický lékař Sechenovské univerzity.

CO JE IMUNITA

Imunitní systém je komplexní vícesložkový systém. Je jemně vyladěný a skládá se z velkého množství různých buněk, od neutrofilů, bazofilů, eozinofilů, z lymfocytů a také z lymfatických tkání. Všechny tyto buňky spolu komunikují pomocí speciálních molekul (nebo se jim také říká poslové) – pomocí cytokinů a interleukinů. Jsou schopny produkovat protilátky, interferony, které přicházejí přímo do kontaktu s bakteriemi, viry a houbami.

JE PRAVDA, ŽE V LÉTĚ JE IMUNITA SILNĚJŠÍ

„Formulace „imunita v létě posiluje“ není tak úplně pravdivá,“ říká praktický lékař Vladimir Beketov. – Z pohledu medicíny založené na důkazech a moderní vědy je imunita člověka stejná ve všech ročních obdobích, jinak bychom vy i já onemocněli v různých ročních obdobích úplně jinými nemocemi. Je pro nás důležité, aby imunitní systém, naše obrana, byla neustále plná. Sezónní faktory, které ovlivňují náchylnost k nemocem, jsou spíše to, kolik lidí je v jedné místnosti a jak často se člověk podchlazuje. Jak časté a úzké jsou kontakty mezi lidmi.

ZASAŽÍ NÁS KORONAVIRU NA PODZIM? A JAK SE CHRÁNIT PŘED CHŘIPKOU

V chladném období, tedy přibližně od listopadu do února, je sezónní vrchol respiračních infekcí, tzv. SARS. Nejnebezpečnější z nich jsou dnes nová koronavirová infekce způsobená virem SAR-CoV-2 a chřipkou.

„Pandemie koronaviru nyní pokračuje a vidíme, že naděje, že letní vedra nebo nižší vlhkost budou mít pozitivní vliv na výskyt COVID-19, nejsou opodstatněné. Existují země, ve kterých zůstává výskyt vysoký, jako například Indie nebo Írán, a to i přes příznivé klima. Nelze tedy očekávat, že by virus SARS-CoV-2 měl nějakou výraznou sezónnost,“ říká praktický lékař Vladimir Beketov. „Nyní se intenzivně připravujeme, abychom zabránili tomu, aby se epidemie chřipky přidala k epidemii koronaviru. Ministerstvo zdravotnictví a vláda Ruské federace přijímají veškerá opatření k přípravě na zesílené očkování. Moderní vakcína proti chřipce byla zakoupena ve velkém množství. Náš výzkumný ústav chřipky v Petrohradě začal vyrábět velmi účinnou čtyřvalentní vakcínu: odolává čtyřem typům chřipkového viru současně. Vakcína je experty WHO uznávána jako jedna z nejlepších na světě. Od konce srpna do října bych doporučil, aby se očkoval proti chřipce úplně každý.

Pokud člověk trpí chronickými plicními chorobami, srdečními chorobami nebo cukrovkou, pak očkování proti chřipce nejen není kontraindikováno, ale naopak se velmi doporučuje.

JAK SE BEZPEČÍ PŘED PNEUMONIE

V celé naší republice se můžete zdarma nechat očkovat proti pneumokokové infekci v poliklinikách pomocí politiky CHI.

— Lidé starší 60 let a se srdečním selháním nebo chronickými bronchopulmonálními chorobami, jako je chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN) nebo bronchiální astma, se mohou nechat očkovat protipneumokokovou vakcínou na místních klinikách. To je důležité zejména z toho důvodu, že u jakéhokoli virového onemocnění, včetně COVID-19 a respiračního syncyciálního viru a dalších virů, které mohou způsobit ARVI, se velmi často objevují bakteriální komplikace pátý až devátý den ve formě bakteriální pneumonie, kdy bakteriální infekce superponovaná na tu virovou,“ říká praktický lékař a pneumolog Vladimir Beketov.

Je prokázáno, že ve většině případů je komunitní zápal plic, který přichází po virové infekci, způsoben pneumokokem, bakterií, která žije téměř v každém z nás v horních cestách dýchacích.

Když se pneumokoková bakterie dostane do dýchacích cest, začne způsobovat infekci.

„Proti této pneumokokové bakterii tedy existuje moderní, dobře fungující vakcína, která umožnila zvrátit situaci s komunitní pneumonií na celém světě,“ říká praktický lékař Vladimir Beketov. — Injekce se aplikuje jednou a pokud se jedná o vakcínu Prevenar 13, pak ochranný účinek přetrvává doživotně. Pokud se jedná o vakcínu Pneumovax nebo Pneumo23, pak tyto vakcíny fungují několik let. Proto je rozumné, aby se starší lidé a ti, kteří jsou ze zdravotních důvodů ohroženi, nechali očkovat proti pneumokoku právě teď, v příznivém období, kdy nejsou ambulance přetížené. Pamatujte: imunita se po očkování vytvoří minimálně 3 týdny, nebo ještě lépe měsíc a půl.

POTŘEBUJETE DOPLŇKY

Náš odborník říká, že je velmi nerozumné vnímat imunitu jako nějakou pevnostní zeď, kterou lze udělat vyšší, tlustší a zpevněnou. Imunita je jemně vyladěný systém interakce mezi buňkami, cytokiny, protilátkami, imunoglobuliny, interferony. A posilovat imunitní systém pomocí některých léků, doplňků stravy, odvarů, echinaceových tinktur, pomocí homeopatik, pomocí interferonu je bohužel nemožné.

„Všechny tyto léky a všechny tyto přístupy k posílení imunitního systému zdravého člověka neposkytují výrazný trvalý účinek, jak ukazují klinické studie s placebem. To je ztráta času a peněz a přetěžování ledvin a jater zbytečnými látkami, říká praktický lékař Vladimir Beketov.

Co dokáže z pohledu moderní medicíny a vědy spolehlivě zefektivnit, zaktivnit imunitní systém? Jako každá „bojová jednotka“ se musí trénovat imunita. Očkování je způsob, jak trénovat imunitní systém.

JAK MOC SPÁT

Člověk má dostatek spánku, pokud spí alespoň 7, nejlépe 8 — 9 hodin denně. Pokud to není možné, pak je rozumné doplnit svůj krátký noční spánek denním. Stačí si zdřímnout během dne od 20 minut do 1 hodiny, výrazně se tím zlepšuje fungování buněk imunitního systému, tvorba interferonů, protilátek a cytokinů a také to vede k tomu, že imunitní systém je lépe připravena odrazit útok virů a bakterií.

Pro zdravou imunitu potřebujete plnohodnotnou a pestrou stravu s velkým množstvím vlákniny, tedy dietní vlákniny, která se nachází například v otrubách, ovoci, zelenině, zelenině. Tyto produkty uvádějí střevní mikroflóru do rovnováhy ve vztahu k imunitnímu systému a dalším systémům lidského těla, což imunitnímu systému pomáhá.

„Dobré fungování trávicího traktu je velmi důležité pro udržení imunitního systému v dobré kondici,“ připomíná praktický lékař. „To, co jíme, tedy přímo ovlivňuje činnost našich lymfocytů a tvorbu protilátek a interferonů imunitním systémem.

Je důležité, aby vaše strava obsahovala méně tuku a více bílkovin. Pamatujte, že některé bílkoviny způsobují alergie. Mnoho lidí má například intoleranci na laktózu, některé typy mléčných bílkovin a vaječné bílky. Proto musíte vzít v úvahu své osobní vlastnosti a vybrat si výživu pro sebe. Pokud však mluvíme o univerzálním přístupu, pak je třeba dát přednost lehkým druhům bílkovin. Dobré lehké sýry: Adyghe, Suluguni, mozzarella, feta — nízkotučné a ne tvrdé. Jezte méně hovězího, vepřového a dalších druhů masa. Není třeba se bát, že například prořídnutím hovězího v jídelníčku nedosáhnete dostatečného množství železa. Pokud jíte pohanku, luštěniny, houby, ryby, neměli byste očekávat, že se u vás vyvine nedostatek železa při absenci onemocnění gastrointestinálního traktu.

— Čím je člověk starší, tím méně masných výrobků je třeba jíst. Zejména červené zpracované maso, to znamená klobásy, klobásy a klobásy. Přednost by měla mít kuřecí, krůtí, slepičí vejce a ve větší míře ryby. „Je to mnohem lepší pro zdraví, pro prevenci rakoviny a aterosklerózy,“ připomíná lékař.

KOLIK VODY PÍT

Existuje univerzální vzorec, který vám umožní vypočítat objem tekutiny dostatečný pro adekvátní fungování gastrointestinálního traktu, a tím i všech tělesných systémů, včetně imunity. To je 30 ml na kilogram tělesné hmotnosti. To znamená, že pokud je hmotnost 100 kilogramů, musíte pít, to je zvláště důležité v létě v horku, 3 litry vody. Pravda, není potřeba vypít 3 litry vody na jeden doušek. Nejlepší je vypít sklenici vody pokojové teploty před snídaní, 15 až 20 minut předem. Pak snídaně. Po hodině nebo 45 minutách — káva nebo čaj, o objemu 300 — 400 ml. Před večeří — opět je třeba pít vodu, pak obědvat, ale bez pití jídla, aby nedošlo k naředění trávicích enzymů. Poté po hodině můžete pít čaj nebo kávu, abyste snížili trávicí hrudku a usnadnili trávení. Stejné schéma platí pro odpolední čaj a večeři. Ale v noci je lepší nepít vodu.

„Jedná se o univerzální mechanismus konzumace tekutin, který vám umožní zůstat zdravý a bude mít nepřímo vliv na podporu imunitního systému a z dlouhodobého hlediska pomůže trávicímu systému být v dobré kondici,“ vysvětluje lékař. . – Navíc v létě při pravidelné konzumaci vody nedojde k přehřátí organismu, sliznice budou dostatečně zvlhčeny. Sliznice těla jsou naší přirozenou bariérou proti virům a bakteriím, je to část těla, kde je ve větší míře zastoupen imunitní systém. Proto při dobré spotřebě vody budou dýchací cesty dobře hydratované a budou schopny aktivněji odolávat virům.

JAK DLOUHO MŮŽETE TANKOVAT

Vitamin D, který se podílí na tvorbě imunity, se vyrábí pod sluncem. Tolik se snaží využít každou minutu k opalování.

Aktivní opalování v létě může vést k exacerbaci herpetických virů, k vyrážce takzvané horečky na rtech, připomíná náš odborník. Na slunci se navíc aktivují kožní onemocnění.

„Tato onemocnění mohou odvrátit pozornost imunitního systému od boje s jinými patogeny, takže nadměrné vystavování se slunečnímu záření v létě se nedoporučuje. To je důležité jak z hlediska ochrany imunitního systému, tak i jako prevence rizika kožních nádorů, takže na otevřeném slunci můžete být 30 minut – 1 hodinu denně. To bude stačit k produkci potřebného množství vitaminu D, říká praktický lékař Vladimir Beketov.

Ano, většina lidí u nás má nedostatek vitamínu D (malý počet slunečných dnů a jednotvárná špatná strava). Ale ne každý to má! Odborník proto doporučuje stanovit hladinu vitaminu D v krvi a v případě potřeby a podle pokynů praktického lékaře nebo endokrinologa užívat vitamin D ve formě kapslí nebo roztoku.

— Pokud nemáte k dispozici rozbor hladiny vitaminu D v krvi, pak existují obecná doporučení. Můžete užít 200 mezinárodních jednotek (to je jedna kapka olejového roztoku vitaminu D) denně bez rizika předávkování. Důležité: vitamin D se z těla obtížně odstraňuje a jeho předávkování je nebezpečné. Proto je důležité pečlivě vybrat dávku a poradit se s lékařem,“ připomíná Vladimir Beketov.

Na činnost imunitních buněk mají vliv i vitamíny rozpustné v tucích E, A, K a také vitamíny skupiny B, které jsou rozpustné ve vodě. Náš odborník však radí neužívat doplňky stravy nebo si píchat vitamíny skupiny B.

— To není rozumné, to je další drogová zátěž pro tělo. Je velmi obtížné předvídat kombinaci léků a doplňků stravy a také těch léků, které může člověk užívat na chronická onemocnění, a nemůžeme člověka ochránit před nežádoucími reakcemi nebo před překrýváním léků. Kromě toho je obtížné zvolit dávku. Podle výzkumu, pokud člověk nemá žádné závažné onemocnění spojené s nedostatkem vitamínů B, například anémii z nedostatku B12 nebo chorobu Beri-Beri, není třeba užívat vitamínové doplňky a doplňky stravy. Stačí jen racionálně jíst, vzít 30–50 gramů otrub každý den. při jídle zařaďte do jídelníčku zeleninu a ovoce, co nejpestřejší, v závislosti na ročním období a regionu bydliště a peněžence. To bude zcela stačit k naplnění potřeby vitamínů, doporučuje praktický lékař.

304 [TIMESTAMP_X] => 2019-10-28 10:43:57 [IBLOCK_ID] => 21 [NAME] => URL zdrojového článku [AKTIVNÍ] => Y [ŘADIT] => 500 [KÓD] => zdrojová_url [VÝCHOZÍ_HODNOTA ] => [PROPERTY_TYPE] => S [ROW_COUNT] => 1 [COL_COUNT] => 30 [LIST_TYPE] => L [VÍCE] => N [XML_ID] => 304 [FILE_TYPE] => [MULTIPLE_CNT] => 5 [TMP_ID] => [LINK_IBLOCK_ID] => 0 [WITH_DESCRIPTION] => N [SEARCHABLE] => N [FILTRABLE] => N [JE_POŽADOVÁNO] => N [VERZE] => 1 [USER_TYPE] => [USER_TYPE_SETTINGS] = > [RADA] => [PROPERTY_VALUE_ID] => 354562 [VALUE] => https://www.kp.ru/daily/27158/4255948/ [DESCRIPTION] => [VALUE_ENUM] => [VALUE_XML_ID] => [VALUE_SORT ] => [~VALUE] => https://www.kp.ru/daily/27158/4255948/ [~DESCRIPTION] => [~NAME] => URL původního článku [~DEFAULT_VALUE] => ) — >

Odkaz na publikaci: kp.ru

 

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Кнопка «Наверх»
bedivine.cz