Spálený – a vypálený: 5 známek, že je čas, abyste si odpočinuli – - bedivine.cz
News

Spálený — a vyhořelý: 5 znamení, že je čas, abyste si odpočinuli

«Svítit, svítit, moje hvězda»: jak nevyhořet v práci (a naučit se relaxovat)

Proč je důležité umět odpočívat a jak to dělat co nejefektivněji?

Jak v práci „zazářit“, ale nevyhořet, proč je důležité umět odpočívat a jak to dělat co nejefektivněji? Vypráví to kouč, mistr provokativní psychologie a zakladatel telegramového kanálu „Happy People“.

Existuje ideální scénář rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem – věnujete několik hodin denně podnikání a pak děláte vlastní věci, které vás nabijí ženskou energií: například strávíte každý den tři hodiny ve SPA. Zní to neskutečně? Souhlasit. A není to tak, že byste na to neměli čas nebo příležitost. Problém je, že nevíte, jak odpočívat. Žena se často přesvědčuje, že je nenahraditelná, bez ní se všechno v podnikání zastaví. Mezitím má zvyk „vyčerpat se prací“ mnoho společného s mechanismem zneužívání. „Vnitřní oběť“ podvědomě vyžaduje trest. Nedovolujeme si odpočívat. Směli jsme jednou za půl roku – na dovolenou jezdíme s pocitem viny. Divíme se, že jsme nemocní, ležíme s horečkou. Co je překvapivé? Každý, kdo se považuje za vinného, ​​se uvolní až poté, co dostane trest. Proto je prvním pravidlem naučit se dovolit si odpočívat (čtěte také: Při práci nemůžete odpočívat: jak se vyhnout přemýšlení o podnikání v mimopracovní době (a proč je to užitečné)).

Každý jsme jiný. Někteří lidé mají silný typ nervové soustavy (vzrušení snadno střídá relaxaci), jiní mají slabý typ (období vzrušení jsou dlouhá a období snížené nervové aktivity krátká). Jenže zákoník práce nerozděluje pracovníky podle typu nervové soustavy – a tak v jednom zápřahu běhá vůl a tréma laň. Vůl toho snese víc. Ale laň, pokud včas popadne dech, se ukáže jako neméně efektivní, vezme to — intuicí, empatií, emoční inteligencí. Unavený, podrážděný, apatický člověk nemá v práci co dělat (čtěte také: Jak odpočívat každý den a nepřijít o práci).

Jak pochopit, že si potřebujete odpočinout: 7 signálů, že je čas, abyste jeli na dovolenou

Elena Ostrovská

Jak poznáte, že je čas na odpočinek? Jaké signály těla byste měli věnovat pozornost?

co je únava? Odpověď na tuto otázku není tak jednoduchá. Někdo řekne, že jde o pocit slabosti, u jiného se únava projevuje jako apatie a nechuť k čemukoli. Vědecky řečeno, únava je komplex příznaků a někdy je špatně čteme. Tělo signalizuje, že je čas dát si pauzu a zpomalit tempo života, ale my pokračujeme v běhání a plánování 10 věcí zároveň. Povídáme si o tom, jaké projevy únavy nelze ignorovat.

Spánek se mění

Povaha spánku se mění především, pokud člověk pociťuje zvýšenou únavu. Objevují se například změny ve struktuře spánku a problémy s usínáním. Můžete usnout velmi rychle, ale probudit se o 2-3 hodiny později. K takovému probuzení může dojít během noci více než jednou. Navíc nemají nic společného s potřebou jít na záchod nebo se řekněme napít. V noci se zdá, že pracovní proces pokračuje, myslí na problémy, hlava „nevypíná“.

Často si poruchy spánku vyvoláváme my sami: například večer místo spánku sledujeme film, sedíme na sociálních sítích, čteme si. V důsledku toho chodíme spát velmi pozdě a ráno není žádný tón, výkon je snížen.

Špatný spánek je každopádně důvodem, proč se poradit s lékařem a zjistit, v čem je problém. Pokud se to vysvětluje přepracováním, je třeba přijmout opatření, mimo jiné proto, že hladina melatoninu a růstového hormonu v těle klesá. Jsou důležité jako antioxidanty a hormony proti stárnutí – problémy se spánkem vedou k předčasným změnám souvisejícím s věkem.

Snížená koncentrace a výkonnost

Někdy se snažíme vyřešit několik problémů současně a uvědomujeme si, že nedokážeme vyřešit jediný. Faktem je, že mozek lze přirovnat k fungujícímu počítači. Pokud máte současně otevřených 20-30 oken, váš počítač běží pomalu. V této analogii je lepší soustředit se na řešení jednoho problému a poté přejít k dalšímu. Kvůli přepracovanosti to ale ne vždy vyjde.

Únava vede k vyčerpání neurotransmiterů – látek, které se podílejí na přenosu nervových vzruchů a způsobují, že signály v mozku putují pomaleji. V důsledku toho se zhoršuje paměť a reakce, špatně se přizpůsobujeme měnícím se podmínkám a nedokážeme držet krok s rychlostí diktovanou rytmem práce. Pokud vidíte, že neustále děláte základní chyby, pokud si nepamatujete informace, které jste nedávno dostali, jména, tituly, je to signál, že si potřebujete odpočinout.

Chronická únava

Řekněme, že jste šli spát včas, spali 8-9 hodin, ale přesto se cítíte vyčerpaní. Někdy je to způsobeno tím, že spánek je povrchní. Pocit nedostatku energie se ale může dostavit i po plném spánku. A to se vysvětluje změnami hormonálních hladin, ke kterým dochází na pozadí chronické únavy.

Nadledvinky nedokážou vlivem stresu udržet hladinu produkce hormonů, množství pohlavních hormonů klesá, zejména ve věku 40-45 let a výše. To se kombinuje s poklesem hladiny hormonů a vše dohromady má špatný vliv na celkovou pohodu. A štítná žláza začíná pracovat hůře na pozadí chronického stresu.

Pokud neustále pociťujete únavu, musíte zkontrolovat, co ji způsobuje a zda nemáte dysfunkci endokrinních žláz.

Časté nemoci

Stává se, že za 2-3 měsíce vám několikrát teče z nosu, neustále vás bolí v krku a můžete mít mírnou horečku. Zdá se, že to opravdu není nemoc, pokračujete v práci, ale pocit špatného zdraví nezmizí.

Pokud selhal imunitní systém, je to známka toho, že nadledvinky nezvládají zvýšenou zátěž. Podle toho klesá hladina produkce hormonů, které nás adaptují na stresovou situaci. Pokud tedy začnete bez zvláštního důvodu často onemocnět, musíte se nechat vyšetřit, udělat krevní test a pokud nejsou žádné potíže, jen odpočívat.

Bezdůvodná podrážděnost

Někdy se lidé, dokonce i kvůli malému podráždění, okamžitě vzruší. Může to být známkou toho, že v důsledku přetížení jsou zásoby hořčíku, stopového prvku důležitého pro nervový systém, velmi vyčerpané. Máte-li pocit, že jste neustále „na hraně“, pokud si na vás kolegové a příbuzní začnou stěžovat, pokud vám samotnému trvá dlouho, než se vzpamatujete po emocionálních výlevech, je to alarm. Stojí za to provést testy k identifikaci a kompenzaci nedostatku mikroelementů a vitamínů, například vitamínů B, které jsou vyžadovány ve velkém množství na pozadí psycho-emocionálního přetížení.

Časté bolesti hlavy

Tenzní bolesti hlavy (po duševní námaze nebo stresu) mohou být spojeny s vazospasmem. Vyskytuje se na pozadí neustálé produkce stresových hormonů, včetně adrenalinu a norepinefrinu. Pokud se u vás kromě bolestí hlavy objeví závratě, zejména při náhlé změně polohy těla, může to být způsobeno například nedostatečným pobytem na čerstvém vzduchu. Ale stejné příznaky mohou signalizovat zdravotní problémy, například anémii nebo problémy s centrálním nervovým systémem. Pokud se v důsledku přepracování objevují časté bolesti hlavy a jsou doprovázeny závratěmi, určitě zajděte k lékaři, udělejte si krevní test a poraďte se s neurologem.

Apatie a astenie

Někdy je to, jako bychom žili v „Groundhog Day“, monotónní sled akcí se opakuje den za dnem. Chápeme, že je potřeba něco udělat, ale nezbývá nám čas, touha, energie. Tento rytmus života nepochybně vede k psychickým poruchám a epizodám deprese. To může být způsobeno tím, že tělu chybí neurotransmitery, jako je dopamin (který nás motivuje) a serotonin (který přináší radost). Jejich přítomnost umožňuje pracovat s nadšením a očekávat dobrý výsledek, zatímco jejich nepřítomnost vytváří pocit rutiny.

Ale možná to není jen dopamin a serotonin. K tomu lze přidat psychickou poruchu, která vyžaduje nápravu. Astenie se od běžné únavy liší tím, že po krátkém odpočinku nezmizí. Pokud se po víkendu nevzpamatujeme, není to jen únava. A pouze lékař může rozhodnout, zda tělo potřebuje léčivou podporu, nebo jen odpočinek.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Кнопка «Наверх»
bedivine.cz