Věděli jste, že stres negativně ovlivňuje hlasivky?. - bedivine.cz
Život

Věděli jste, že stres negativně ovlivňuje hlasivky?

Stresové situace, úzkostné nebo depresivní poruchy mohou způsobit chrapot a dokonce i úplnou ztrátu hlasu. Hlavní výzkumný pracovník ve výzkumném oddělení mikrochirurgie hrtanu a foniatrie Sverzhevského výzkumného klinického ústavu otolaryngologie moskevského ministerstva zdravotnictví, kandidát lékařských věd, otorinolaryngolog, foniatr Ekaterina Lesogorova o tom řekl Moskevské městské tiskové agentuře.

„Stresové situace, úzkosti nebo depresivní poruchy mohou způsobit změny hlasu, až afonii – úplnou ztrátu hlasu,“ uvedl mluvčí agentury.

Podle ní při psychogenní dysfonii na pozadí stresových situací nemusí při vyšetření docházet k organickým změnám v hrtanu. V některých případech dochází k prudkému poklesu nebo prudkému zvýšení tónu hlasivek, zhoršení napětí jejich okrajů a jejich neúplnému uzavření.

„Je to dáno specifickou reakcí hrtanu na stres a čím déle stresová porucha trvá, tím stabilnější jsou poruchy hlasu. V takových případech je nutná nejen léčba foniatra a sezení u fonopeda, ale i léčba psychiatra,“ poznamenal lékař.

Zdůraznila také, že problémy s hlasem trvající déle než 10 dní vyžadují okamžitou péči otolaryngologa.

XII. mezinárodní studentská vědecká konference Studentské vědecké fórum — 2020

Vliv stresu na hlas je znám již dlouho. Vzrušení může způsobit, že se hlas stane třesoucím se, chraplavým nebo ztuhlým. Tyto důsledky mohou způsobit obrovské škody na profesionální činnosti zpěváka, lektora nebo řečníka. V tomto článku se podíváme na příčiny a způsoby, jak tento problém vyřešit.

Porucha hlasu bez organických příčin (trauma, záněty hlasivek) se nazývá funkční afonie. V tomto případě jsou úplné nebo částečné poruchy zvuku hlasu způsobeny výhradně psychologickými důvody. Rysem funkční afonie je absence sonorního hlasu při zachování schopnosti dostatečně hlasitě kašlat a smát se. Podle výzkumů je diagnostikována častěji u žen než u mužů. Funkční afonie nastává zpravidla při konfliktech souvisejících s komunikací nebo sociální interakcí s významnými lidmi. Příčinou napětí mohou být i různé emoce a prožitky. Nejčastěji je to vztek, vztek, strach nebo zášť. Hněv a hněv doprovázejí naši reakci agrese za účelem ochrany. Ale kvůli společenskému zákazu agrese její projevy ve svém chování intenzivně kontrolujeme. A z prvních instinktivních popudů k pomstě pachateli zbývá jen svalové napětí. Situace kritiky a výčitek, nízké sebevědomí a obavy ze ztráty kontroly nad situací mohou vyvolat silný strach. Zášť se projevuje, když pro nás významný člověk nesplní naše očekávání. V zášti se úzce prolínají zkušenosti sympatií, hněvu na pachatele a sebelítosti. Jako doplňkový nástroj k vytvoření pocitu viny v protivníkovi lze využít například lehké zranění v podobě poruchy hlasu.

Při nadměrném nervovém napětí dochází k nerovnoměrnému nebo zvýšenému tónu hlasivek. Z fyziologického hlediska jsou hlasivky (vazy) párové záhyby pojivové tkáně a svalů, které se nacházejí v hrtanu. V napjatém stavu se uzavírají svými vnitřními částmi. Pravé hlasivky mají zvláštní svalovou strukturu: svazky malých svalových vláken zde jdou různými směry, počínaje okrajem svalu a končí v jeho hloubce. Právě díky této struktuře mohou opravdové hlasivky rozvibrovat jak celou svou hmotu, tak jednu část, například polovinu, třetinu, okraje a tak dále. Normálně jsou tyto vibrace symetrické a hlas je čistý a rovnoměrný. Problémy se zvukem vznikají při narušení symetrie uzávěru v důsledku zvýšeného nebo sníženého tonusu jednotlivých fasciklů nebo této hlasivky. To vede k poruchám ve zvuku našeho hlasu.

Při stresu člověka dochází k přirozené fyziologické reakci, jejímž jedním z projevů je zvýšení svalového tonu u většiny kosterních svalů. Navíc v závislosti na konkrétní emoci se fyziologická reakce může projevovat různými způsoby. Například z hněvu a odporu si člověk zpravidla sevře čelist, stiskne zadní zuby a ze strachu přitáhne krk do ramen, jako by se snažil schovat. Současně dochází k napínání svalů vnitřních orgánů, což ovlivňuje hrtan a průdušnici. To dále zvyšuje napětí v oblasti krku. Odtud pochází výraz „knedlík v krku“. To vše se znatelně projevuje na hlasivkách, které se také skládají ze svalů.

Pro zpěváka je jakákoliv dysfunkce hlasu obrovský problém. Pokud byla porucha způsobena nemocí nebo nadměrným hlasovým stresem, lze to upravit podle doporučení svého lékaře. Co tedy dělat, když problémy nastanou z psychických důvodů? Nejprve musíte pochopit příčiny stresu. Vyhnout se nervovému přetížení je pro studenta konzervatoře téměř nemožné — speciální a všeobecné předměty vyžadují kromě práce, hledání a seberealizace v tvůrčím i osobním životě mnoho hodin studia a den má jen 24 hodin. , tedy nedostatek spánku a chronická únava. Samozřejmě, že obraz studentského života není vždy tak ponurý — najde se v něm místo pro zábavu, ale zábava, která zahrnuje například noční posezení s přáteli (a někdy i u písniček), má na stav hlasu, který je stresovým faktorem. Když se zjistí příčina stresujícího stavu, je nutné vypracovat akční plán, jak se s tím vypořádat. Pro začátek byste měli zvážit, zda je možné zcela eliminovat činnost nebo osobu, která tento stav způsobuje – to by byl nejúčinnější a nejzřejmější způsob. Pokud ne, měli byste se pokusit změnit svůj postoj k tomuto, snížit jeho důležitost. Pokud tato metoda nefunguje, musíte si vybudovat vlastní psychologickou obranu. To lze provést pomocí vizualizace – představte si zeď mezi vámi a danou osobou. Neberte si k srdci všechny komentáře adresované vám, klidně analyzujte, proč k nim dochází — „Mohu napravit své chování, aby už žádné komentáře nebyly?“ Pokud nelze příčinu otravování odstranit, v okamžiku jejího vzniku přepněte svou pozornost na něco jiného, ​​na své myšlenky, na své aktivity. Všechna slova, která k vám řeknou, vás nezasáhnou, ale narazí na pomyslnou zeď. Pokud se k vám člověk chová zjevně nekorektně, klidně ho pokárejte nebo si najděte vyšší management, který ho může ovlivnit.

Když se nevěnujete činnostem, které mohou být stresující, je životně důležité udělat si čas na relaxaci. Může to být aktivita pasivní – masáže, příjemné kosmetické procedury, stolní hry, ruční práce, nebo aktivní (ale jen ty, které přinášejí potěšení) – jóga, běh, plavání nebo třeba jen procházka v parku. Pokud je to možné, je nutné normalizovat spánkový režim (spát 7-8 hodin denně, nepřetěžovat se před spaním, usínat ve větrané a tiché místnosti) a výživu. Na psychiku příznivě působí speciální dechové techniky – postupné zpomalování s prodlužováním výdechu, hluboký nádech s hlučným výdechem a další. Autotrénink může být také východiskem při práci na svém psychickém klidu. Afirmace můžete využít i ke zklidnění a zvýšení sebevědomí – musíte nahlas nebo potichu vyslovovat jasně formulované pozitivní postoje.

Pokud se nezávislé techniky pro práci na odolnosti vůči stresu ukáží jako neúčinné, měli byste kontaktovat odborníka — psychologa nebo neurologa.

Fomichev M.I. Základy foniatrie: Pro laryngology a učitele hlasu. L.: Leningrad. Medgiz oddělení, 1949.

Aleksandrov A. A. Autotraining: Příručka. Petrohrad: Petr, 2007.

Bildanova V. R., Shagivaleeva G. R. Základy duševní seberegulace. Učebnice pro vysokoškolské studenty. Učebnice provozoven. Elabuga: Nakladatelství EGPU, 2009.

Shcherbatykh Yu V. Psychologie stresu a metody korekce. Petrohrad: Petr, 2006.

Irzhanova L. S. Conquer stress!: tréninky pro pozitivní myšlení. Rostov n/d: Phoenix, 2005.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Кнопка «Наверх»
bedivine.cz